Två månadsspar på LYSA

Hej hej!

Jag vill, likt jag har på Avanza, spara vid flera tillfällen i månaden. Detta gör jag nog för att känna mig lite mer fri från “Logga in”-knappen, men jag är inte riktigt säker… På Avanza slänger jag in en mindre summa fem gånger i månaden (en gång i veckan och en extra på lönedag). På lysa har jag för tillfället bara en 90/10-portfölj som jag vill spara i. Jag kan, mig veterligen, bara spara automatiskt en gång i månaden på LYSA och har därför nu halverat min insättning på min “stora” portfölj och sedan skapat en likadan (90/10) där jag sätter in den andra hälften.

Mot frågorna då dah!

• Har jag fattat det rätt i att jag därmed har på två ISK:n på LYSA? och i så fall:
  • Straffar detta mig i min beskattning, eller kvittar det då summan för insättning är densamma?
  • Tänker jag galet i att jag hellre vill köpa oftare än en gång i månaden?

BONUSFRÅGA!!!111

• Har jag bara missat att man faktiskt kan ha två månadspar…?

Hejsan hej!

EDIT: Jag hade såklart kunnat maila direkt till LYSA, men det är ju roligare för mig att skriva här…

Du har två ISK:n. Det straffar sig inte, skatten blir exakt samma i slutändan.

Du kan köpa hur ofta eller hur sällan du vill. Nackdelen med ditt system är att du missar några veckor på marknaden. Du kan sätta in hela summan direkt efter löning istället för att vänta några veckor. Men det är så liten effekt att det knappast spelar någon roll. Gör det som känns bäst.

Tack för ditt svar Emil!

Time in market… Kan det vara så att i mitt huvud försöker jag tajma marknaden och undvika att köpa på “!topparna” som är nu, på extremt kort sikt…? Ja, det kan ju såklart inte du veta…

2 gillningar

Hej Stromberg,

Jag svarar på bonusfrågan:

Du kan endast ha ett månadsspar per konto hos Lysa. Så din lösning med två konton för att ha två månadspar funkar fint.

Jag har en tanke om att jag inte vill logga in på mina konton på Lysa (för att inte följa upp- och nergångar) så jag har löst det med ett månadsspar med ett belopp som jag vet att jag kommer att ha under lång tid samt att jag utöver det använder mig av bankgiroinbetalningar. (Puttar just nu in mer pengar en tid framåt än vad jag sedan kommer att göra.)

Man kan tänka sig att bankgiroinbetalningarna blir som ett månadsspar i sig. Jag fixar med det en gång per månad (och tycker att det är roligt att pyssla lite med det.)

2 gillningar

Det är så extremt kort sikt att det inte spelar någon roll. Förhoppningen när du investerar är ju att det ska gå plus på lång sikt (10+ år). En tillfällig dipp precis efter insättning spelar då ingen roll i långa loppet. Nästa månad kan du lika gärna få en uppgång precis efter insättningen så det där jämnar ut sig.

2 gillningar

Ja, du har ju rätt i det och det vet jag ju också innerst inne. Det är ju antagligen mina nybörjar-känslor som tycker det är tråkigt att se pengarna snabbt och kortsiktigt sjunka!

ja, det går att spara flera gånger i månaden i samma isk.
använd autogiro inbetalningar, sen skapar du hur många inbetalningar du vill hos din bank.