Allt enligt portföljen RT kommit fram till som jag kommer fortsätta med.
Jag har länge varit sugen på en portfölj utan att ha med EM och har då funderat på att starta ett nytt ISK konto där jag sparar samma summa i varje månad med dessa fonder:
Du kan själv följa utvecklingen på olika portföljer genom att vikta index i ditt kalkylprogram. Du behöver därmed inte skapa olika portföljer hos din mäklare. Tycker du dock att det är kul att ha olika portföljer och följa utvecklingen hos din mäklare, så skulle jag gjort det.
Jag har tre olika portföljer/isk/Kf: en Aktieportfölj, en Fondportfölj och en Barnsparportfölj.
Aktie- (isk) och Fondportföljen (isk) har jag en obestämd sparhorisont på medans Barnsparportföljen (KF) har ett “bestämt” datum och en målsumma.
Tidigare har jag haft olika fonder på fond- och barnportföljerna och kunnat jämföra hur utvecklingen har varit på dom men på sistone så har jag gått över till att ha samma fonder med samma fördelning på båda men istället så är pengarna öronmärkta till olika saker.
Eventuellt om barnen blir intresserade så kanske det blir mer värdepapper på (KF) men det återstår att se
Hej,
har 4 olika ISK för att testa lite olika idéer. En indexportfölj (störst), en golden butterfly och två små med aktier i den ena och aktivt förvaltade branchfonder i den andra.
Har också en liten depå med räntefonder.
Det handlar ju om mental bokföring, men för mig fungerar det att se varje del för sig.