Tvätta händerna i kallvatten? Är det en energibesparing?

Det där är en tanke jag haft ett tag. Här hemma tar det ett tag innan vattnet blir varmt vid fullt pådrag men så är det väl överallt. Efter att ha konstaterat att vi när vi tvättar oss om händerna är vi oftast klara innan vattnet ens blivit ljummet! Har direktelvärme och vanlig varmvattenberedare och då låter det som slöseri i mina öron. Vattnet man tvättar händerna i är ju rumstempererat och är man då klar innan den “riktiga” värmen kommer har man ju bara fyllt ledningarna med outnyttjat varmvatten från varmvattenberedaren. Som sedan sjunker ner sakta igen till rumstemperatur.

Men återigen, inte 100% slöseri antar jag eftersom varmvattnet i framledningen kommer att stråla ut värmen i golv och väggar. Och kör man bara kallvatten kyler man väl ner ledningarna med kallare inkommande vatten vilket då kommer att kräva lite värme från omgivningen för att sluta runt rumstemperatur igen.

Knepigt det här med att spara energi… :thinking:

Edit: Såg nu att det var ungefär samma sak som du just beskrev @morgan007 men med skillnaden att vi har direktverkande el…

1 gillning