Tygkassars vara eller inte vara?

Du är rolig du. :rofl:

Tygkassar rockar ju. Man slipper köpa kassar i butiker, slipper förvara engångseländen, de går inte sönder av vassa kanter, mycket bekvämare att bära tungt med och innehållet blir helt dolt. Om något skulle börja läcka har det hänt att kassen suger upp det blöta medan övriga varor skulle marinerats i en plastpåse.

De jag använder är något slags mellanting i längd så att de går att hänga över axeln om det kniper men samtidigt inte släpar i marken om man bär dem i handen.

3 gillningar

Jag använder ogärna tygpåsar pga att dom är (enligt mig) opraktiska :sweat_smile:

Jag har hellre med med en kundkorg eller två till affären. Får plats med betydligt mer än dom påsar jag har hemma och jag upplever att dom är bekvämare att bära.

Sen använder jag hellre tygpåsar än plastpåsar för att dom är mer hållbara och inte går sönder av lite vassa kanter :slightly_smiling_face: Måste jag dock köpa en påse på affären så blir det oftast en papppåse för dom återanvänder vi till bland annat återvinningssopor eller pant.

3 gillningar

Använder och använder. Det händer, men väljs sällan framför andra alternativ. Ofta betydligt mer praktiskt att bära exempelvis ryggsäck eller axelremsväska om något ska fraktas längre sträckor. Gäller det hem från butiken önskar jag bli bättre på att faktiskt använda de vi har liggandes men saknar rutiner för att göra det till en vana. (Här är könsstereotypiskt nog sambon betydligt bättre.)

Det här är också en aspekt inom avdelningen livets stora gåtor. Hur gör de som inte nyttjar pappåsar? Även om vi inom hushållet (likt de flesta antar jag), försöker sortera upp i olika kärl så gott det går så är pappåsarna oumbärliga för att få systemet att gå runt. Är tydligen extremt enögd i frågan så kan inte ens föreställa mig hur man annars skulle göra.

1 gillning

:rofl::rofl::rofl:
Jag kör med självscanning i butik. Fyller mina tygkassar i vagnen och flyttar över dem till bilen.
Tygkassarna är mycket starkare och går inte sönder när jag packar dem fulla med tunga varor.

Förutom att det är lite extra jobb att se till att de kommer med till butiken så är de bättre än plastpåsar på alla möjliga sätt. Så jag föredrar tyg framför plast.
Förstår inte vilket grupptryck jag ska vikt mig för.

3 gillningar

Har samma bekymmer :sweat_smile: åker jag hemifrån till affären så går det oftast bra att komma ihåg att ta med korg men inte annars :see_no_evil:

1 gillning

Mina tre äldsta tygpåsar är från år 2000. Använt dem sedan dess. Kanske inte lika ofta som efter skatten på påsar kom, men de användes.

Hade inget att göra med skatt eller miljö

1 gillning

Räknas detta som tygkasse? I så fall använder jag tygkasse till 95 %. 5 % är när jag har glömt det och får köpa pappkasse (som sedan används till material till
återvinning (papper, glas, metall etc.).
Sådan började jag med för länge sedan då plastkassarna blev tunnare och tunnare och det räckte med att titta på dem så blev det stora revor i dem. Att man sedan sparade pengar på att ha dessa i stället för vanliga plastkassar även före plastkasseskatten var bara en bonus.

Det jag spontant tänker på när det gäller tygkassar är annars de platta i bomull som:

• Inte kan stå upp
  • Inte står emot fukt
  • Svårt att tåla tung last

Flera av dessa nackdelar har den traditionella tygkassen gemensamt med plastkassen.

Bryr mig inte. Använder vad jag har tillgängligt…

Försöker såklart komma ihåg att ta med antingen en eller två rejälare kassar i tyg eller rejälare plast. Glömmer jag det och behöver köpa så köper jag i regel en rejälare plastkasse.

1 gillning

Tygkasse känns som en självklarhet, de håller i decennium! Har en med 15 år på nacken från Bostaden i Umeå som fortfarande tjänstgör så klimatavtrycket blir minimalt givet livslängden (tvättas vid behov).

Har alltid en Tygkasse smidigt ihopvikt I ryggan vid handling. Extra bärutrymme vid större inköp, tål regn och rusk och som sagt håller löjligt länge.

1 gillning

Tyg-tygkassar är oftast helt värdelösa eftersom de inte står upp när man ska packa i varorna. Plast-tygkassar är betydligt bättre men har ofta alldeles för långa handtag så de blir svåra att bära.

Vi använder plastkassar men har inte köpt några sedan plastpåseskatten infördes. När vi någon enstaka gång har glömt att ta med en påse har vi köpt en papperspåse.

Ett nytt problem i “våran” butik är att det nuförtiden är nästan omöjligt att hitta plastpåsar i närheten av frukten, de vill tvinga oss att använda papperspåsar istället. Ibland finns det vid en frys där de har styckfrysta räkor i lösvikt och den kylen är vid frukten så då är det enkelt. Annars får man gå iväg till frysdiskarna och hämta en påse att packa frukt i.

1 gillning

Tygkasse använder man i vardagen när man cyklar/promenerar. Om man däremot ska åka bil till affären för att specifikt ex. veckohandla är det stora, blå IKEA-kassar som gäller.

1 gillning

Man tömmer pappåsarna och tar med dem tillbaka hem. Enbart 100% torra grejer hamnar i återvinningen här.

2 gillningar

Aha, kan vara därför då, jag cyklar inte och promenerar jag så har troligtvis bilen gått sönder :joy: Jag har dock aldrig provat att handla med ikeapåsar :sweat_smile:

1 gillning

Ja, de är väldigt ihopfällbara. :sweat_smile:

När jag handlar brukar det bli veckohandling som fyller 5-7 fullproppade plastkassar, det får inte ens riktigt plats i kundvagnen. Skulle behöva typ tolv kundkorgar :octopus:

Japp, jag tror tillochmed att dom marknadsförs med ihopfällbara hantag :wink: eller det kanske mer står infällbara :sweat_smile:

så typ 3-4 pappkassar? 2-3 kundkorgar? :sweat_smile:
plastpåsarna på min närmsta ICA går det i mindre än i pappkassarna och korgarna kan man ju fylla upp till handtaget så då går det i något mer i en korg än i en pappkasse.

Finns det ingenstans som man kan köpa en kundvagn att ta med hem istället? :sweat_smile:

1 gillning

Nej, jag menar de maxade flergångskassarna i plast. Såna man köper för nån tia. De rymmer 12-15 mjölkpaket och lite annat bjäfs på toppen.
De där vanliga ”plastkassarna” gjorda av återvunna veganer håller ju för max en tomahawksteak innan de havererar.

1 gillning

Aha, ja då förstår jag ditt bekymmer, prova att handla varannan dag istället? :sweat_smile:

1 gillning

Önskar jag hade disciplinen till att ta det steget fullt ut. Ambitionerna har stundtals funnits där men nja. I nästa liv kanske.

1 gillning