%:uell avsättning pension för lön mellan 47625kr/mån och 51208kr/mån?

Blir inte riktigt klok på hur man ska räkna omkring pensionsavsättning då man har eget AB (För att kunna jämföra med skattetryck via lågbeskattad utdelning).

Som jag förstått det avsätts en viss konstant % sats av arbetsgivaravgiften upp till en lön på 47 625kr/mån. Sen över 51208kr/mån avsätts ingenting.

Står ju så här som förklaring: *"Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften som är 7 procent. Den högsta inkomst du behöver betala pensionsavgift för är 8,07 inkomstbasbelopp."

Så frågan är: avsätts fortfarande lika mycket procentuellt på den del av månadslönen som ligger mellan 47625 - 51208kr/mån, eller är det en succesiv avtrappning så att allt mindre avsätts desto närmare 51208kr/mån man kommer?

Nu var det ett tag sen jag satt med det här, så risk för att jag kommer ihåg fel.
Men svaret är att det avsätts lika stor andel upp till brytpunkten.
Viktigt här är att den pensionsgrundande inkomsten inte är samma som din månadslön, utan ligger lägre.

Men för att göra det enkelt när du räknar på löner så är det 8.07 IBB du ska använda.

Rörande detta ämne, jag betalar ut lön som sesongsarbetare för att ej behöva rapportera så mycket samt är jag konsult i eget AB.

Eftersom jag då bakar ihop 2-3 månads löner blir det ofta då över detta belopp, blir jag då utan korrekt pensionsavsättning? Detta då det stod månads lön. Eller beräknas det på helåret? Ifall det inte beräknas på helåret så behöver jag justera detta framöver…

För allmän pension är det per år som gäller.
För tjänstepension beror det på vad för typ av pension man har, men har man eget bolag är det typiskt inte relevant.

Okej, tack så mycket.