Kollade några avsnitt om pension och förstod det som att få upp lönen till 45000 är något man bör göra för pensionen. Inte helt hundra men att man får maximalt med inkomstpension.
Jag har idag en lön på 40500. Men jag har även rikskuponger 2600kr samt att jag får även 3 ggr pensions insättning på tjänstepension.
En 4,5% som ger runt 1900kr i månaden samt ytterligare en tjänstepension som det avsätts 3800kr efter avgifter för sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring.
Jag har varit rätt nöjd och inte tänkt mer. Det enda jag klagat lite på är att jag hellre skulle vilja ha mer pengar nu än vid pension. Dvs tjänstepensionen skulle inte behöva vara så här hög då jag är ekonomisk av mig och kan spara dessa summor själv från lönen.
Kollade på en video om att maxa 45000 lön för då får du ut mest av inkomst pension och avtalas mini tjänstepension.
Det pratades även om att man fick 6% lägre skatt men det förstår jag inte. Vad innebär det?
Och bör jag prata med min arbetsgivare om upplägget på lön och försöka ändra så lönen kan höjas istället ?
Men vad har arbetsgivaren och tjäna på detta? Tex minska tjänste pension eller rikskuponger och istället ge mig högre lön?
Oklart i vilket sammanhang du hörde 6%, men du får lägre skatt på tjänsteinkomster (lön, pension etc) året efter din riktålder. Det kan vara det som menades.
Alt. gällde det löneväxling för där skiljer det ca 7% i kostnader för arbetsgivaren. Det är billigare för arbetsgivaren att betala in till din pension än din lön.
Fördelen om du skulle ändra fördelningen från pension till lön är att du tjänar in mer till allmän pension. Nackdelen är att lön är dyrare än pension för arbetsgivaren så det blir mindre insatt där. Arbetsgivaren har inget att tjäna på detta. Skulle de ändra är det för att göra dig en tjänst.
Du har nog kastat om siffrorna eller tittat på gammal data. Drygt 54k/mån gäller för att maxa allmän pensionsavsättning år 2025.
Och ja, jag skulle prioritera att få ut det i lön istället för tjänstepension m.m. vid din lönenivå då du varken betalar statlig skatt eller får max allmän pensionsavsättning.
Precis. Det är skillnaden mellan arbetsgivaravgiften (31,42%) på lön och särskild löneskatt (24,26%) på pension. Majoriteten av arbetsgivarna ger majoriteten av skillnaden som en extra inbetalning.