Hej, jag har varit medlem och haft en stor del av mina pengar hos Lysa sen 2019 och är generellt en nöjd kund. Företaget känns ärligt och tar hand om sina kunder.
Jag har dock på senare tid börjat fundera på om de underpresterar index regelbundet och vad anledningen till detta är. I nedan tabell försöker jag visa hur Lysa presterat jämfört med en egenkomponerad portfölj som efterliknar Lysas egna “marknad/index”. Enligt mina innehav och deras whitepaper består Lysas totala aktiedel av ca 58,5% globalt index, 9,5% tillväxtmarknad, 11,5% Globala småbolag och 20,5% Sverige (homebias).
Alla siffror är från Morningstar. Lysas aktiedel blir slagen av LF Global Indexnära alla utom 1 år, med det finns en förklaring för att Sverige och Tillväxtmarkad har underpresterat Globalt index dessa år. Men en egenkomponerad fond som försöker efterlikna Lysas (med ca 58,5% LF Global, 9,5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad, 11,5% Handelsbanken Globala småbolag och 20,5% SEB Sverigeindex) slår Lysas aktiedel varje år sedan Lysa startade. I snitt med ca 2% varje år sedan Lysa startade. Avgiften för den egna fonden blir dessutom marginellt billigare med i snitt 0,29% avgift/år.
Varför är det så? Valutaskillnader? Följer inte Lysa index tillräckligt bra? Jag funderar på skillnaden är tillräckligt stor för att byta till egen placering?
Tar man med i beräkningen Lysas räntedel (ej med i tabellen men jag kan lägga till det ifall det behövs) blir skillnaden mindre, då Lysas räntedel sedan 2017 avkastat i snitt 1,1%/år (jämfört med ett sparkonto på 0,5%/år), men detta räcker inte för att rädda underprestationen i aktiedelen om inte räntedelen är väldigt hög >50%.