Underpresterar Lysa? Slump eller dags för egen förvaltning?

Hej, jag har varit medlem och haft en stor del av mina pengar hos Lysa sen 2019 och är generellt en nöjd kund. Företaget känns ärligt och tar hand om sina kunder.

Jag har dock på senare tid börjat fundera på om de underpresterar index regelbundet och vad anledningen till detta är. I nedan tabell försöker jag visa hur Lysa presterat jämfört med en egenkomponerad portfölj som efterliknar Lysas egna “marknad/index”. Enligt mina innehav och deras whitepaper består Lysas totala aktiedel av ca 58,5% globalt index, 9,5% tillväxtmarknad, 11,5% Globala småbolag och 20,5% Sverige (homebias).

Alla siffror är från Morningstar. Lysas aktiedel blir slagen av LF Global Indexnära alla utom 1 år, med det finns en förklaring för att Sverige och Tillväxtmarkad har underpresterat Globalt index dessa år. Men en egenkomponerad fond som försöker efterlikna Lysas (med ca 58,5% LF Global, 9,5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad, 11,5% Handelsbanken Globala småbolag och 20,5% SEB Sverigeindex) slår Lysas aktiedel varje år sedan Lysa startade. I snitt med ca 2% varje år sedan Lysa startade. Avgiften för den egna fonden blir dessutom marginellt billigare med i snitt 0,29% avgift/år.

Varför är det så? Valutaskillnader? Följer inte Lysa index tillräckligt bra? Jag funderar på skillnaden är tillräckligt stor för att byta till egen placering?

Tar man med i beräkningen Lysas räntedel (ej med i tabellen men jag kan lägga till det ifall det behövs) blir skillnaden mindre, då Lysas räntedel sedan 2017 avkastat i snitt 1,1%/år (jämfört med ett sparkonto på 0,5%/år), men detta räcker inte för att rädda underprestationen i aktiedelen om inte räntedelen är väldigt hög >50%.

2 gillningar
  • 58,5% LF Global = 58,5x68,6= 40.1% USA, 11,5% handelsbanken småbolag = 11,5x64,5 = 7,4% USA, totalt 47,5% USA. Är det verkligen hur Lysa Bred ser ut? Tänker på detta inlägg där det är beräknat till 40.3% USA.
  • Avkastning säger 12% EM, men du har 9.5% LF tillväxtmarknad?
  • Man ska ju inte glömma att Lysas sverigefond är usel. Men de håller på att fixa en egen sverigefond som är bredare. (Denna kommer bara vara tillgänglig i Lysa Bred, inte i Lysa Hållbar)

Hej, Ni har rätt jag har blandat ihop småbolag och tillväxt. Nedan tabell justerat är för 12% Tillväxt och 9% småbolag.

Skillnaden är liten, ligger sannolikt inom felmarginalen för min matte och det faktum att jag inte kan återskapa Lysa helt. Kanske bäst att låta Lysa köra vidare?

Hej, Snyggt, det verkar som vi kommer fram till ungefär samma sak. Vad tycker du om det? Ska du köra vidare med Lysa?

Glöm inte heller att Lysa ombalanserar mellan innehaven också. Dvs säljer FAANG som gått som tåget och köper Kina som kraschat totalt.

3 gillningar

Vad exakt tycker du är fel med globala exponeringen? Jag tycker den är svinbra.

Den tabellen ombalanserar inte mellan innehaven.

Blir det en valutaeffekt när Morningstar jämför med MSCI ACWI NR USD?