Undersökning: Unga sparare fjolårets förlorare på börsen

Intressant undersökning om att aktiesparande minskar i den yngre generationen pga förluster. Där förklaringen är sociala medier.

Vad tror ni finns det en rejäl risk att delar av generation Z nu lämnar aktiemarknaden och börjar sparar på sparkonton istället?

En förklaring till att 2023 blev ett sämre år för generation Z är felsatsningar på börsen. Denna generation har i större utsträckning också minskat sina innehav under fjolåret eller valt att avstå aktiesparande helt och hållet, enligt Euroclears analytiker Krister Modin.

Varför vissa bolag blir mer intressanta för yngre kan förklaras genom generationens sociala struktur. I sociala medier och poddar pratas det om aktier och det görs i ett helt annat sammanhang än vad som gjorts tidigare. Det bidrar till att man kanske behöver fundera på vem man ska lyssna på när man handlar aktier, säger Krister Modin.

Troligen har man inte ro att vänta och har man investerat pengar som man tror ska växa snabbt och inser att man snarare behöver pengarna nu, då är risken ganska stor att man känner sig bränd på aktiemarknaden.

4 gillningar

Det bästa om man är ung:

• Skaffa konto hos Avanza
  • Skapa ett ISK
  • För över lite pengar till ditt ISK
  • Köp Länsförsäkringar Global Index
  • Sätt upp ett månadssparande in i samma fond
  • Valfritt: Ge ditt ISK ett roligt namn

Nu är du igång!

Detta är allt du behöver för ett långsiktigt sparande på börsen som går som index. Fonden innehåller aktier från massor av olika bolag. Bred spridning i många länder och branscher. Låg avgift.

När du får löneförhöjning, logga in och öka på månadsaparandet.

Det finns ingen anledning att köpa enskilda aktier, bitcoin eller konstiga fonder. Det är bara brus.

10 gillningar

Detta gäller för de flesta under 55. :heart:

8 gillningar

Meh, influencers på TikTok är ju mycket coolare än gubben Jan Bolmesson. :rofl:

7 gillningar

Detta borde ju inte chocka folk igentligen.
När man är ung så tar man ofta mer risker i livet gäller såväll på börsen som på andra plan.

Tänk exempel på alla som var ungdommar under it kraschen, var nog många som investerade då på “råd” från kanske ej just sociala medier men runt fikarummet/olika forum etc.

Jag har själv bränt mig på några investeringar i mitt liv men det är ju bara se det som dyrbara läxor och gå vidare lite smartare förhoppningsvis med sina kommande investeringar.
Bästa åldern att göra sina misstag är ju när man är ung ofta har man ju god tid på sig att återhämta sig då lite segare när man är 50 plus :wink:

Ungdomar gör ju rätt.

Ska man spela högt och ta risk så är det när man är ung, rationellt.

Rekommendationen bör alltid vara en billig, global indexfond och just keep buying.

Följer dock inte mina egna rekommendationer.

Hoppsan, skulle svara på tråden, inte specifikt ditt inlägg :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Dags att börja nu då? Kämpa :muscle:

Nope :joy: majoriteten ligger i globala indexfonder redan, men har inga planer att gå över till det helt.

Unga följer helt enkelt inte Warren Buffets råd. Dvs det har inte tid att bli rika långsamt.

Hur stor majoritet?

Om jag kollar på den privata portföljen bara, så runt 60%. Har en riktlinje med att det aldrig ska gå under 50% :slightly_smiling_face:

Nu är vi dock off-topic

1 gillning

Henrik Tell sa i ett poddavsnitt något i stil med, att det är bättre att fullfölja sin strategi även om den är suboptimal (din är säkert perfekt för dig) än att överge en perfekt.

Okej, tillbaka till tråden.

1 gillning