Är det medräknat kidnappning av hundar och utpressning av ägarna? Faktiskt ibland förekommande men lägre straffvärde skulle jag tro…
Och är studien internationell? Har hört om hur migranter i bl.a. norra Afrika hållits fångade av människosmugglare som halvvägs till Europa försöker mjölka offrets familjer ytterligare. Då är det knappast Siba-Fabian-nivåer. Edit. Jag ska lära mig läsa ”i Sverige”
Vilket väl är det enda rätta? Prylar kan ersättas, hälsan kan bli varaktigt lidande vid minsta motstånd i såna situationer. Sen är det ganska tragiskt att det ska vara ett råd/snack man ska behöva ta med barnen. ”Blir du rånad, bara ge dem allt av värde du har direkt. Gör inte motstånd även om du tror du kan hantera läget”
Flera Sydamerikanska länder som fick stora problem med expresskidnappningar. Tar nån med snygga kläder, ska ha motsvarande ett par hundra dollar på en timme annars skadas personen.
it is not a nice experience, they gonna beat you up and might stab you a little bit…
Huvudet på spiken Melwa. spektakulära kidnappningar av “high value targets” är dessbättre väldigt ovanliga och precis som du skriver kräver de hög riskaptit och mycket planering från kidnapparna.
Kriminella kommer i princip alltid välja andra typer av brott före kidnappning. Det som trendar bland otäcka brott med stora konsekvenser för de utsatta just nu är utpressningar.
Här spelar vilken riskexponering man har som privatperson en mycket stor roll för risken att bli utsatt.
Du visar med ditt exempel på ett mycket bra sätt hur det faktiskt ser ut . De spektakulära kidnappningarna som du beskriver som “seriösa” är mycket sällsynta och ytterst få brottslingar har kapaciteten att utföra dem. På denna nivån är det heller inte säkert att det är pengar som är kidnapparnas mål. Det kan snarare vara att plocka politiska poäng / skrämmas ( tänk terror , bader meinhof etc )
De mer “impulsiva” kidnappningarna sker mot betydligt mycket mindre “Vinst” och påfallande ofta är det precis som du skriver kopplat till någon person eller händelse i och runt sig själv eller sin familj. Där av mitt mantra om att det spelar stor roll vad du själv och dina vänner gör för val som påverkar exponeringen för risk.
Ok, här kommer lite “facit” utifrån samtalen med @JAB men framförallt från rapporten “Kidnapparna” från Acta Publica som jag av någon anledning läste från pärm till pärm.
Apropå @jab:s råd att inte använda narkotika och inte hänga med människor som använder narkotika.
Granskningen visar att det allra vanligaste motivet till kidnappningar är ekonomiskt och att hälften av domarna kan kopplas till narkotika.
Det visade sig att varannan av de 377 domarna involverade droger, ofta i form av att kidnappningen grundat sig i en verklig eller påhittad narkotikaskuld eller att brottet skett under tydlig påverkan av droger. Det ska sägas att andelen troligen är högre än så. Det finns indikationer på att narkotika har varit inblandat i flera fall, men eftersom det inte har varit lika tydligt i domarna så har vi valt att inte räkna med dem.
Samt det här med beloppen och facit:
Spannet är stort mellan de belopp som gärningsmännen har krävt vid kidnappningarna med ekonomiskt motiv. Det är inte ovanligt att det kan handla om summor på några tusen kronor. Exempelvis blev en man utsatt för en mycket kränkande kidnappning där han först pressades på 1 500 kronor, en skuld som under människorovets gång växte till cirka 20 000 kronor.
En av gärningsmännen gav också brottsoffret narkotika, för att det inte skulle göra så ont när han slog honom. Först när förövarna fått 3 000 kronor i kontanter av en anhörig till offret, så släpptes han fri i samband med en utväxling
Ett exempel på att det kan röra sig om små summor som kidnapparna försöker få ut är bland annat den 19-årige kille i Skåne som 2019 tvingades med i en bil av två personer på grund av en cannabisskuld på 900 kronor. Han hotades med pistol och gärningsmännen tvingade honom att ringa runt till kompisar för att få ihop 5 000 kronor.
Ett annat exempel är när två personer i södra Stockholm spärrades in i en lägenhet sommaren 2019. De två inspärrade personerna gick båda på metadonbehandling och en av dem var sjukpensionär. Kidnappningen slutade med att gärningsmännen lyckades ta ut cirka 10 000 kronor från sjukpensionärens konto.
Bedömningen är dock att gärningsmännen sällan lyckas få med sig särskilt mycket. Det som har börjat med krav på en relativt stor summa pengar kan till slut landa i att gärningsmännen får med sig några prylar och ett bankkort. Man tar ofta det man får, helt enkelt. Här ska vi dock ha i åtanke att de domar som har granskats ju är de där gärningsmännen har åkt fast och dömts för brott.
Så, forumet och communityn… rätt svar enligt mig är:
I lagens mening är det ju såklart kidnappning, men de flesta skulle nog klassa de flesta av kidnappningarna som “knarkarbråk“ typ. Spektukalära kidnappningar av personer/närstående med stora tillgångar verkar vara extremt sällsynt, mer som en företeelse i filmer. Ibland läser man dock att många amerikanare tänker att det skulle vara en anledning att inte låta barnen cykla själva till skolan typ? Känns påhittat, även där.
Ja rapporten ligger helt i linje med mina erfarenheter vilket också leder till grunden i de rekommendationer som jag / vi lämnar kring hur man riskminimerar bäst .
Kidnappningen känns nog tyvärr lika hemsk för vem som än utsätts och vad som än är den utlösande faktorn. Du har helt rätt i att de spektakulära kidnappningarna ( om vi med det menar kidnappning av välbärgade personer mot en stor lösensumma) är ett mycket sällsynt brott. Hemskt på alla sätt men sällsynt. Det är naturligt att känna rädsla inför möjligheten att bli kidnappad men det är låg risk att du faktiskt blir det. Så du behöver inte vara rädd , bara medveten. Här kommer återigen känslan av trygghet vara viktig att uppnå.
Vågar gissa på att det finns ett extremt mörkertal som polisen inte får reda på. Mest kriminella som blir utsatta. De brukar vara riktigt vidriga mot varandra. Jag misstänker dock att det spiller över på vanliga människor.
Hm, samtidig så skrev ni ju tidigare att kidnappning är stor risk, höga straff så då måste ju dessa förövarna vara ganska usla på riskjusterad avkastning
0-25 papp indrivning av en skuld i ena vågskålen
4 år till livstid för männinskorov i andra vågskålen
Jag tänker att vi måste bjuda in @jab för att prata om andra saker också. Han hade många historier från när han hängt med kriminella. Både hur han raggade upp dem undercover men som när ha sa: “Det där med personligt ansvar för misstag, det går inte riktigt ihop med den kriminella bilden av livet”.
Hyfsat välanpassad person med stålar som lätt uttråkad pundar en del och hamnar pga det i krimokretsar. Fullt möjligt att man blir kidnappad för några tusen spänn i verklig eller påstådd skuld
Väldigt rik person som mer professionella kidnappare söker upp för att få en stor utbetalning. Här tror jag inte 25 papp räcker långt utan det är väl mer X mkr scenariet
1an fattar nog alla vad man ska göra för att undvika. 2an är mer osannolik men svårare att skydda sig mot tänker jag
Jag tänker att det är läge att skriva lite om motiven bakom de olika kidnappningstyperna och då särskilt belysa varför kidnapparna på nivå 1 gör som de gör och att det finns en plan och ett syfte bakom.
Det primära motivet för kidnapparna som agerar på den “låga” nivån är INTE ekonomisk vinning. De använder Kidnappning som är ett extremt brott för att dels bygga sitt egna kriminella varumärke som farlig, hänsynslös och kapabel, dels att sända en tydlig signal till omgivningen “marknaden” om ni så vill att om man inte böjer sig för dessa individer så kommer de gå hur långt som helst. Det blir helt enkelt marknadskommunikation och management by fear.
Slutsatsen de vill injaga i omgivningen är “- Om de / han är beredd att kidnappa någon för 5000 kr , vad gör de då för en skuld på 50.000 eller en miljon.” Att genomföra dessa brott kommer göra det mycket enklare för den kriminella att expandera sitt inflytande över en “marknad” att hålla denna “marknad” i schack. Samt att minska behovet av våld i nästa steg och “bara” utpressa sin “marknad”
De kriminella ser detta som en investering i sin framtid. Det gör även att de inte nödvändigtvis bryr sig om upptäcktsrisken eftersom att bli frihetsberövad och dömd för grova brott stärker deras Brottsliga CV. Många som utför dessa är unga alternativt så är utförarna unga medan anstiftaren är en äldre kriminell högre upp i hackordningen. gärningsmännen vet att maxstraffet är under 4 år OM de åker fast.
Här har @janbolmeson helt rätt i att den kriminella självbilden och villighet att ta risk ofta leder till slutsatsen att det är värt risken för dem. Denna typ av gärningsmän är dessutom väldigt labila och oberäkneliga. Det gör att de metoder som är framgångsrika ifall man skulle bli kidnappad av det som @JFB beskriver som scenario 2 kidnappare inte nödvändigtvis har någon som helst effekt då motivet / målet för kidnapparna är så olika.