Undersökning: vad är ett vanligt intervall för begäran av lösensumma vid kidnappning i Sverige?

Gissar att denna frågan inte stod på din bingobricka för idag. :sweat_smile:

Men, eftersom veckans avsnitt handlar om trygghet för dig och din familj genom Rikedomstrappan och det här med risken för kidnappning ibland har dykt upp, så tänker jag att du ska få gissa.

Här kan alla, även du som är anonym rösta:

Du som är medlem i forumet kan ju även rösta så att vi ser vartåt det lutar:

• 0 - 25.000 kr
  • 25.000 - 100.000 kr
  • 100.000 kr - 1.000.000 kr
  • 1.000.000 kr - 5.000.000 kr
  • 5.000.000 kr - 10.000.000 kr
  • Mer än 10 miljoner
  • Övrigt, skriv kommentar!
0 röster

Facit kommer lite senare. :nerd_face:

EDIT: Facit finns nu här: Undersökning: vad är ett vanligt intervall för begäran av lösensumma vid kidnappning i Sverige? - Nr 29 av janbolmeson

3 gillningar

Obligatorisk invändning:

“ett vanligt intervall” är ju hyfsat diffust. Saknas statistik för median eller medel?

:wink:

3 gillningar

Det är för få fall för att vara statistiskt relevant ändå så :nerd_face: men tar vi med historik sen Gustav Vasa så kan vi nog säkerställa det statistiskt. Vi kan dock få svårt att inflationsjustera dåtidens krav på mellan en skiva bröd - en oplockad gås :man_shrugging::joy:

3 gillningar

Det är kanske Jans vanligaste intervall? :thinking:

:ninja: för när han “jobbar” på nätterna :ninja:

2 gillningar

Är det en marknadsundersökning för en kidnappningsorganisation? :rofl:

9 gillningar

1 million dollars! Muhahah

2 gillningar

Och, räknar vi in alla småkids som stoppas och får betala med mobil eller märkeskeps för att få gå, då sjunker ju summan betänkligt.

Men jag förmodar att eftersom ingången i detta är ett avsnitt om personskydd så exkluderar jag dessa ungar och även dispyter inom familjer, såsom vårdnadstvister o dyl.

2 gillningar

Tuffa tider. Måste bredda verksamheten :sweat_smile:

90% av ens hyfsat tillgängliga pengar? Så summan beror på offrets ekonomi.

Sen beror det väl på hur desperata kidnapparna är?

Vill de vänta 3h, 3 arbetsdagar eller en vecka? Sparkonto, ISK eller Fondrobot.

Är inte identitetsstöld, bedrägeri, rån eller en hackerattack vanligare än kidnappningar dock?

Kidnappningar verkar vara mycket jobb, hög risk och dåligt betalt.

Men blir såklart intressant på film.

Haha, finns faktiskt en rapport och studie på ämnet som ni ska få sedan. :slight_smile:

Så här ser Google-formuläret ut just nu:

Nu sabbar du ju undersökningen med confirmation bias, peer pressure och annat dumt. :wink:

3 gillningar

Blir en riktigt härlig diskussion om huruvida internationella spann för lösensumma är applicerbar för Sverige … flash back Nicks trappa :joy:

Antar att det är en internationell rapport :sweat_smile:

Problemet blir ju om den samtidigt kopplas till hur stor nettoförmögenhet familjen har som ska betala och om kidnapparna då räknar in pensionen i nettoförmögenheten :scream:

(Förlåt, kunde inte låda bli med tanke på tråden om hur nettoförmögenhet räknas)

15 gillningar

Skall offrets tjänstepension inkluderas i summan?

:sweat_smile:

1 gillning

Nja, men är nog säkrast att teckna “efterlevandeskydd” i alla fall om det går. Blir ju dock kanske lite svårt med hälsodeklarationen om man inte är helt säker på aktuell fysisk status :thinking:

2 gillningar

Min ena tonåring har en kompis som rånats fyra gånger på diverse. Hen har blivit blasé. Jaja, bara ta skiten, typ.

5 gillningar

Kan tänka mig en binär fördelning här.

Ena är mer “seriös” verksamhet a la jönsonligan, planerat in i minsta detalj. Då vet man exakt vad målet har för ekonomi och siktar på ytterst rika familjer. Då är rimligen beloppen, liksom insatserna, höga.

Andra är mer modesta i sina krav; kidnappar någon mer på måfå och tvingar dem ta snabblån. I det enda fall i min bekantskapskrets var det en ytligt bekant även om det låter osmart.

Tråden behöver en disclaimer om att kidnappning bara är för lekhinken och en sidotråd där vi kan diskutera varför det inte bör uppmanas till denna verksamhet på RT.

12 gillningar

Jag tänker att eftersom beställningsmord bara går på några hundra tusen kr, om ens det, borde även lösensummor kunna vara lägre än man tror.

Om det är högre måste det vara för att man ger sig på familjer med pengar som har råd att betala därefter.

1 gillning