Undvika hedonisk anpassning

All extra admin man tar på sig tänker inte många på nej. Tror inte du skulle vara ett dugg lyckligare i ett hus jämfört med idag sex månader efter flytten.

Appropå det med extra admin och hedonisk anpassning så passar det heller inte allas personlighet att ex. äga en splitterny bil. De är glada första månaderna, men vänjer sig sedan och upplever sig vare sig större tillfredställelse eller lycka över den nya bilen men är samtidigt mer rädda om den nya bilen än den gamla. De vågar inte låna ut den, ställa den nära ingången till butiker etc. Har t.o.m varit med om personer som velat låna min bil eftersom de inte vågar använda dragkroken på sin egna splitternya! Då blir det nya underbara enbart ännu ett ok man måste släpa på.

Självklart är det individuellt. Däremot måste man ta med i din beräkning att tid är olika mycket värd vid olika tillfällen, vilket bilen hjälper till att skifta åt en. Om man får extra sovmorgon eller hinner utföra ärenden man annars inte hade hunnit göra under en hektisk dag tack vare bilen men i utbyte mot det måste arbeta eller underhålla bilen dubbelt så lång tid under en regnig novemberonsdag så har man ändå kommit ut som en vinnare.

Bilar går inte att analysera i ett vakuum, precis som du säger. Man gör andra val som knyts ihop och kan kräva aktiva val att bryta isär. Var man bor, vilka aktiviteter man sysslar med, hobby, vänner, planering, osv. Men till exempel när jag åkte pendeltåg så slösurfade jag på resan så var det avklarat när jag kom hem sen. Den tiden är då inte förlorad. Bilåkande är bara själadödande (för mig i alla fall). Om man cykelpendlar så behöver man inte gå på spinning och sparar då in på både tiden och kostnaden för åtminstone något träningspass i veckan. Plus att man får bättre hälsa och en annan koplling till miljön runt omkring sig. Om man som jag bor i en stad så är det väldigt mycket lättare att stanna till med cykeln och småhandla på vägen hem utan att jaga parkering.

1 gillning

Jodå, det stämmer i allra högsta grad. Jag är ofta tacksam och känner glädje över väl spenderade pengar, även om det var många år sen jag gjorde standardhöjningen. Det handlar om att hitta områden som ger dig positiv energi.

Återigen, det här är inga teoretiska resonemang. Jag känner tacksamhet. Jag kan ibland känna tacksamhet över hur finurligt det är med smartphones. Kunna söka och hitta all möjlig information. Den möjligheten hade inte jag när jag växte upp. Du får nog acceptera att andra människor inte tänker som dig. :smiley:

Då har du nog missuppfattat öppningsinlägget. Det handlar om att sluta jaga uppgraderingar av saker man redan har, som i slutändan bara resulterar i att det man hade tidigare känns sämre och man är tillbaka på ruta ett med det nya man införskaffade.

En smartphone är ju som ett helt nytt verktyg, verkligen en dator i fickan, som gör att jag kan utföra både nytta och nöje på ett helt annat sätt och på andra platser än tidigare.

1 gillning

Först och främst tack för en kul fråga och en mycket intressant tråd. :pray:

Jag har inget bra svar än att jag verkligen hamnar i den här fällan från tid till annan i alla områden. Kan dessutom till och med sakna när man gick på “fine dining” första gången, köpte datorn man ville ha första gången och så vidare. Då gav det massor energi, något det inte gör längre.

För mig handlar det om att ha koll på min “baseline” eller mina “referensramar”. Något som jag är extremt ovan vid. Jag har väldigt svårt att hitta dessa nivåer, ramar eller standarder. Det som slår mig när jag skriver det här är dock att varje gång jag har kommit hem från att ha rest i riktig fattigdom på t.ex. landsbygden i Kenya, Uganda, Tanzania så uppskattar jag de små sakerna väldigt mycket, t.ex. en dusch, toalett att sitta på eller liknande. “Problemet” är att två veckor senare är det borta.

Så jag tror kanske att det handlar om att utsätta sig för en större omväxling. @carolinebolmeson brukar ibland köra “fattigveckor” inspirerade av Tim Ferris på samma tema. Just för att få omväxling som jag tror är nyckeln.

Slutligen tror jag som @Bjornen skriver att se det från ett energiperspektiv. Verkligen vara autentisk med sig själv kring vad som ger energi på riktigt och vad som är “fejkmål”. Jag kan ju t.ex. till och med tycka att det är svårt att att fira då det hittills har inneburit konsumtion. Fastnade vid ett tillfälle i frågan: “Vad är firande om det inte är konsumtion?”. Sjukt klurigt.

Ja, mycket förvirrade tankar från min sida känner jag. Sorry. :man_facepalming:

7 gillningar

Jag håller med om allt du säger och förutsättningar är förstås olika för alla.

Jag brukar slösurfa framför Tv:n eller på lunchrasten så att göra det på bussen skulle inte spara någon tid för mig.

Två bussbyten krävs för mig för att komma till jobbet så mycket tid förloras där. Jag skulle kunna cykla, det är cirka tre mil, men det skulle ta för lång tid även om jag då skulle slippa gå på spinning!

Firande är känslor. Min uppfattning är att konsumtion är en vanlig företeelse för att processera känslor men det måste inte vara synonymer med varandra. Det mest återkommande hur jag tex firar framgångar är att antingen att prata med min fästmö om det där vi bollar tankar och känslor eller helt enkelt genom att en inre dialog med mig själv. Att prata och tänka om det, antingen med någon eller i ensamhet, tycker jag personligen kan tillmötesgå behovet av att fira

Gammal klassiker!
The key to happiness is Low expectations

1 gillning

Sant, sant. Tror inte heller många tänker fullt ut på det som medföljer införskaffandet av “grejer” (hus, pool, sommarstuga…).

Turligt nog suktar jag inte särskilt efter att ha en ny bil. Kör runt i en gammal Saab -08 :grimacing: Det enda som känns dåligt med en relativt gammal bil är att… ja, man vill ju ha ett pålitligt åk, liksom. Mestadels kör jag cykel. Billigt och bra :+1::see_no_evil: Motion på köpet.

1 gillning

Hur funkar detta då, och deltar hela familjen? Detta är något som skulle kunna passa mig. Även om om jag själv gillar att leva enkelt i vardagen (tänk forced scarcity) och är ganska övertygad om att det är rätt väg så har jag svårt att implementera det med barnen eftersom det känns som att man då “depraverar” dem saker som omgivningen har, och det blir inte enklare med stigande ålder. Svår fråga detta…

@carolinebolmeson har hittills kört själv. Ska se om hon kan hoppa in i tråden. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Är det sekulära motsvarigheten till fastan?

2 gillningar

Fokuserar på alternativ kostnaden?

Aja vad vi gör är att fokusera på helhetsbilden för att se om nyttan vs kostnaden är värt det.

Ex,

Robotgräsklippare, kostar 20 000 kr, besparar mig ca 150 timmars jobb (1,5 timme veckan, 20 veckor/år i 5 år). Ger en kostnad på 150 kr/arbetstimme. Blev ett köp för oss.

Behövde köpa en ny tv. Gick i en affär jämnförde mellan olika prisklasser. Med mina krav såg jag ingen större skillnad mellan de olika modellerna så köpte den billigaste :blush:. Haft samma inställning vid inköp av frys, kylskåp, dator osv. Vad är skillnaden? är skillnaden värt prisskillnaden?

Innan vi tillslut var tvungen att byta tv så lagar jag den en gång då det bara var att byta eladapter. Nästa gång den gick sönder så var det moderkortet och ett nytt skulle kosta ca 75% av en ny tv… Köpte mig en ny tv istället… Har gått in med inställningen att främst försöka laga och enbart byta bort något när det har gått sönder över min förmåga att laga.

Har haft samma inställning till ex sommarhus, är tidskostnaden + alternativ kostnaden värt priset, i våra fall har svaret blivit nej.

Utöver detta är det sunt för mig iaf att längta efter något under en längre tid innan man köper. Även om man har råd att köpa direkt. Ger iaf mig mycket större lycka av inköpet.

4 gillningar

Hej Erik! Tack för att du frågar :slight_smile:

Jag har kört fattigveckorna själv, det har inte varit aktuellt att involvera alla i familjen. Men kanske när barnen blir äldre hehe….

Det har varit väldigt spännande och jobbigt att:

• äta ris och bönor varje måltid varje dag
  • ha samma t-shirt och jeans och sneakers) varje dag
  • gå överallt (ingen bil, ingen buss, ingen cykel)
  • inga fancy hudvårdsrutiner
    Etc!

/Caroline

11 gillningar

Jahapp, nu ska man ha dåligt samvete för att man cyklar under sina fattigveckor. :smiley:

Cykelskam!

7 gillningar

Tack för en mycket intressant tråd! Jag har inspirerats mycket av minimalisterna.se som diskuterar just detta på sin blogg/Instagram. De har ett bra begrepp som jag gillar, “villhöver”. Detta innebär att man egentligen inte behöver prylen/plagget men att det är kul för stunden. I ett sådant fall tror jag att den avtagande nyttan beskriver effekten av inköpet på ett väldigt bra sätt. För min egen del har det verkligen hjälpt mig att bromsa min konsumtion och istället fundera över om jag verkligen behöver just den prylen osv. Samtidigt gillar jag att lägga pengar på ett fint vin, eller en bra whisky men det blir då inte en pryl som ska förvaras/underhållas utan något att njuta av. För hälsans skull sker det ju lite mer utspritt.

2 gillningar