Ung kille som sparat och sparat... Men så oerhört vilsen och svårt att veta vad jag vill plugga till. Civilekonom/socionom/polis..?

Det kan väl lika gärna handla om att forma en fritid/umgängeskrets som att hitta rätt yrke/utbildning?

Någon har delat upp människor i optimerare eller satisfierare där du förr eller senare kommer få gilla läget och bli mer av en satisfierare. Speca noga och uppfyll dina behov. Jan beskrev något liknande här:

Du frågar efter vilken utbildning att gå. Jag tycker det är lite fel ända att börja i. Du bör ju först fråga dig vad du vill ha för jobb. Och sen vilken utbildning som tar dig däråt.

Vill du jobba med utsatta människor som behöver hjälp?
Med ekonomin?
Med psykvård?
Med kroppen, sjukvård, tandvård?

Vill du jobba med arbetande människor?
Rekrytering?
Personalvård?
Företagsorganisation?

Vill du jobba med kriminalitet?
Förövare?
Misstänkta?
Offer?
Juridik?

Vill du jobba med handlande människor?
Försäljning?
Inköp?
Upphandlingar?

Vill du jobba med hälsointresserade människor?
Idrottspsykologi?
Nutrition?
Fysiologi?

Det finns säkert fler kategorier.

Du kan säkert se ett par olika alternativ som lockande. Om du inte brinner för något och bara ska ta något som håller dig sysselsatt och försörjd så välj det som ger bra betalt och bra arbetstider.

Brinner man för något så kan man ta sämre utgångsläge för att det ger en något mer för själen. Dessutom kommer ens brinnande intresse kanske ta en längre över tid bara för att man blir bättre än de flesta på vad man gör.

Med det sagt. Vi är alla vilsna ibland, och vet inte vart vi ska. Då gäller Doris i Hitta Nemo. Fortsätt simma.
Vilket du än väljer kommer du framåt och vad du verkligen vill kanske presenterar sig på vägen.

1 gillning

Socionom kan man ju även jobba inom t.ex. hemtjänst som biståndshandläggare. En vettig kommun med vettigt område så är det värsta man får vara med om en sur anhörig som undrar varför mamma får dusch 11.00 istället för 10.00.

Då kan man ju också tänka att man blir stimulerad därefter. Sitta dagarna i ända och planera om pensionärer ska ha dusch kl 10 eller 11, samt bråka dagarna i ända med anhöriga som aldrig är nöjda kring dessa detaljer.

Vad är du bra på? Vad tycker du är roligt?

1 gillning

Om du läser lite lugnare utbildningar hinner du med 2 samtidigt utan att stressa ihjäl dig och får lite extra möjligheter därtill.

Biståndshandläggare gör självklart mer än så. Trodde inte att det behövde poängteras men tydligen är det den nivån på vissa. Ber om ursäkt att jag inte tog med det i beräkningen när jag svarade!

Tror man ska akta sig för att definiera vad som är stimulerande för där kommer du få rätt många olika svar.

Det var iofs du som satt nivån. Anhöriga gnäller om betydligt jobbigare saker än vilken tid duschning ska ske just eftersom biståndshandläggare gör mer än att ansvara för när duschning ska ske. Man ska vara försiktig med att underskatta de problem andra människor kan skapa för en. Anhöriga till gamla är inte att leka med.

Nej, det var det inte, jag framhöll att det finns många olika typer av jobb man kan ta som socionom. Går inte att likställa arbete med t.ex. insatser för grovt krimimella knarkare och arbete inom hemtjänst.

Jag jobbar med svårt sjuka (ffa äldre) människor och får bemöta anhöriga dagligen sedan rätt många år tillbaka. Bemötandet innebär även gränsdragningar som anhöriga inte alls uppskattar. Jobbar även tätt (dvs dagligen) med just biståndshandläggare och har flera vänner som är det. Så har rätt bra koll skulle jag säga.

1 gillning