Jag hjälper en mig närstående student (från ett annat EU-land) att bli bankkund i Sverige. Det är de vanliga grundtjänsterna som behövs (konto + bankkort; senare Swish och bank-ID när svenskt personnummer är på plats).
Jag tittar på Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank, som ju alla har förmånliga paket utan avgifter för ungdomar upp till 21, 22 eller 24 år samt för något äldre studenter.
Själv har jag Handelsbanken, och tänkte att det är smidigt att ha samma bank som studenten i framtiden om jag t ex behöver göra en omedelbar transaktion i akut läge. Har tidigare som kund varit nöjd med SEB. Har inga egna erfarenheter av Swedbank, men jag ser att studenter ändå måste registrera sig där för att få CSN-pengar utbetalda. Jag tycker att Nordea är den sajt som har fylligast information till unga vuxna: Vad händer när man fyller 18 år? | Nordea
Villkoren verkar ändå vara rätt snarlika, vad gäller ungdomspaketen, så jag tror förvisso att det inte spelar någon roll vad vi väljer. Jag vill ändå fråga här om det finns någon som har infallsvinklar eller erfarenheter vad gäller vilken bank jag ska råda studenten att välja!? Kan tänka mig att det finns personer här som gjort en hel del research. ![]()
TILLÄGGSFRÅGA: Studenten i fråga har alltså ännu bara samordningsnummer. I fem år gammal information ser jag att det är snudd på omöjligt att få ett bankkonto utan personnummer. Men det kanske är annorlunda nu? (Har kollat med min bankkontakt, som påstod att personnummer krävs – men jag har tänkt att hon har fel och att det borde räcka med antagningsbevis från universitetet för att bevisa varför studenten behöver bankkonto här.)
(Ja, jag förstår att det finns massor av gamla trådar om detta – men ovanstående text hade jag redan skrivit till en helt annan grupp, och kom på att jag hellre vill använda RikaTillsammanscommunityn. Vill inte radera det jag skrivit och börja om, men lovar att även läsa vad som tidigare skrivits i ämnet senare. :-))