Min son (15år) har börjat fråga om investeringar och hur man investerar i aktier. Är det någon som har erfarenhet från Unga Altiesparare, skulle det passa en 15 åring eller är han lite för ung?
Något annat ni kan föreslå?
Han tänker att det måste finnas något bättre än Lysa ![]()
Unga Aktiesparare är väl toppen.
Fast ge honom 1000 kr i en indexfond och sälj den aldrig så kan han se procentuellt hur det hade gått om han lagt alla pengarna i en indexfond. ![]()
Eventuellt kanske han inser att indexfond is the thing! ![]()
Ping @janbolmeson och Familjens Framtida Finansfantom Freja.
Förr i tiden kunde man ha ett konto på di.se med 100k i låtsaspengar och köpa aktier med. Vet inte hur det är där nu dock.
Jag minns så väl att jag köpte swedbank aktier när de hade droppat ner till 30kr, lite senare var de uppe i en bra bit över 100:-…synd det var låtsaspengar… ![]()
@Oliver.Allemog har nog något inspel om unga aktiesparare ![]()
Precis @Oliver.Allemog är ju ordförande i unga aktiesparare i Lund.
Hej, jag hoppar in i tråden här och som Jan skrev:
Jag har varit aktiv i styrelsen i Lund för mer än 3 år tror jag.
Spontant skulle jag säga att din son på 15 år inte alls är för ung! Jan föreläste på ett event jag var med och anordnade i december där yngsta deltagaren var 12 år (utöver Bolmesons finans profet Freja). Fast majoriteten av deltagarna på eventen jag är med och anordnar i Lund är gymnasieelever uppåt i ålder men det är alltid kul med outliers som fått intresse tidigt.
Var befinner ni er geografiskt? Jag kan be ordförande för närmsta lokalavdelning förklarar mer om lokala event för er.
Sen får jag poängtera att man kan vara ordförande i Unga Aktiesparare och ändå komma fram till slutsatsen att Lysa är bäst ![]()
Tack Oliver. Vi bor faktiskt i Lund. Såg att Jan varit hos er och det lät ju intressant. Är det bästa att hålla koll på er hemsida för framtida events?
Jaha där ser man, eventen vi i Lund kommer anordna finns alla samlade här: ualund | Instagram, Facebook, TikTok | Linktree
Den 13 april kommer vi anordna ett event likt det Jan deltog på med fyra olika föreläsningar om ekonomi/investeringar. All info finns via länken ovan ![]()
Malmö har också några intressanta event på gång:
Jag skulle säga att sociala medier som Instagram använts flitigt av varje lokalavdelning så det är nästan bäst att använda det. Alla event finns på hemsidan men ibland är den lite knepig att navigera.
Jag skicker mitt nummer till dig på DM så kan du ringa/smsa mig om event eller om din son vill kontakta mig. Jag kan möta upp honom inför event om han vill testa att delta ![]()
Hur kommer det sig att nästan alla äldre mer erfarna investerare tycker att Lysa är bäst för den breda massan ifall man vill ha en bra riskjusterad avkastning över lång tid? Skulle vara jätteintressant att höra hans tankar här och ifall det fanns något bättre skulle väl alla göra det istället.
Finns ju mycket vetenskap på ämnet, be honom läsa på varför t.ex. Eugene Fama fick nobelpris i ekonomi och fråga sen hur tankarna går efter det, kan börja här:
Eugene F. Fama - Facts (nobelprize.org)