Magyar står för en mer EU-vänlig och reforminriktad politik, i kontrast till Orbans ytterst konfrontativa linje. På den punkten är skillnaden dem emellan påtaglig.
Från bråkstake till lagspelare, kort och gott.
Magyar står för en mer EU-vänlig och reforminriktad politik, i kontrast till Orbans ytterst konfrontativa linje. På den punkten är skillnaden dem emellan påtaglig.
Från bråkstake till lagspelare, kort och gott.
Han har åtminstone gått till val på linjen att Ungerns framtid ligger mer åt väst/EU än öst/Ryssland. Det är ett viktigt steg som stärker Europa. Nu återstår det att se att han faktiskt leverera åt det hållet, och att Orban inte hittar på något. Det är lite tidigt att helt andas ut. Men i dag gläds jag med det ungerska folket och deras tillsynes fungerande demokrati.
Orban är onekligen klokare än Trump.
Magyar vill föra Ungern närmare EU och förbättra relationerna med Ukraina. Han har också lovat att utreda möjligheten att införa euron i Ungern. När det gäller migration har han dock en mer konservativ profil (han var ju tidigare med i Orbáns parti), så där skulle jag inte förvänta mig några drastiska förändringar. Han vill också införa en förmögenhetsskatt, något som många i Ungern inte gillar.
De flesta, inklusive Bryssel och inklusive mig, hoppas nog ändå på att inrikespolitiken ska bli mindre korrupt och mer liberaldemokratisk – det är ju formellt pga brister i detta som pengar från EU inte betalats ut till Ungern. Men jag håller med om att kulturkrigsfrågorna får onödigt mycket uppmärksamhet och att utrikespolitiken är den stora vinsten.
Valutamarknaden tycks vara nöjd med utfallet: