I bakgrunden finns NATO med ett USA som har demokratiskt styre och som inte kommer se nådigt på Polen om dom lämnar. Geopolitiskt är det ett relativt bra läge för EU att sätta hård press mot Polen tror jag, men det är förstås en risktagning som kan resultera i ett Plexit.
Europa har ju under dom senaste tusen åren (åtminstone) konstant växlat mellan idéen om ett totalitärt enat Europa och ett med unioner och allianser. EU har ju skapat ett relativt lugn dom senaste snart 80 åren i Europa och skulle det implodera skulle det lugnet nog vara förbi. Och så länge EU består och är demokratiskt ser jag det som en fajt värd att ta att bevara det så. Men svårt att förutsäga vad konsekvenserna av att ett till stort land skulle lämna EU. Men om dom ej längre är demokratiska?
Utan att vi blir partipolitiska, vad tror ni om EUs framtid? Gör EU rätt här? Spekulera på!
Jag tror Polen bluffar i hur lite de behöver EU. Känns som ett av de länder som nyttjar den fria rörligheten att arbeta i andra länder mest av alla. De skulle inte kunna hantera att skapa lika många och lika välbetalda jobb inhemskt.
EUs förhandlingsposition gentemot Polen är god och jag tror Polen kommer sätta sig ner igen när de blir tillsagda att uppföra sig.
Som vi har sett har de inte gjort det omedelbart. Först ställer de till med så mycket som möjligt som genererar nyhetsrubriker som glädjer inhemska nationalister.
Men nu när det börjar bli verkliga konsekvenser och EU står på sig förväntar jag mig att det är färdiglekt.
Så är det nog. Jag tänker här att om vi ser på EU som den brokiga skara länder som vi är så är det alltid ett givande o tagande. Jag tror Polen egentligen mest vill visa att dom inte bara följer med lättvindigt på allting, att dom faktiskt har betydelse.
Jag tror att en symbolisk vinst för något mer eller mindre meningslöst men som har en del prestige skulle räcka för att Polen skulle sätta sig ner. Även om känslan är tillfredställande att bara köra hårt fram mot dom absolut finns där så är inte det vägen till stabilitet tror jag långsiktigt i Europa. Även om jag inte gillar vad som försigås där skulle jag ändå vilja säga att vi ändå gillar dom, det polska folket, och att dom är en del av EU. Men såhär får ni ej göra. Vilket är ungefär vad som pågår just nu.
Ska bli intressant o se om USA, Ryssland o Kina väger in här.
Polen liksom många andra forna öststater var nog mer intresserade av de pengar som gick att mjölka ur EU snarare än att anamma västeuropeiska levnadsideal.
Om Polen går ur EU och både bidragskranen stängs av OCH arbetsmöjligheten i EU stryps för polska medborgare lär landet kastas tillbaka några decennier ekonomiskt.
EU gör rätt som pressar Polen. Det är lätt att vara tuffa och håva in bidragen men skita i att följa spelreglerna.
Men det vi som ser det utifrån lätt glömmer är att få länder har delats, flyttats, krossats, skjutit i sank och rest sig igen som Polen. Polackerna har koll på detta, så de bröstar gärna upp sig, men de behöver en omvärld som hjälper dem på vägen.
Inte minst den geografiska placeringen gör att de behöver EU. Utöver det lever många polacker mycket bättre liv idag pga den inre marknaden.