Idéer om framtiden

I den här tråden tänkte jag att vi kunde utbyta och diskutera idéer om framtiden. Jag menar alltså saker som vi tror kommer hända eller inte kommer hända. Huvudfokus är inte om vi gillar dessa saker eller inte utan främst en realistisk bedömning av utvecklingen framåt.

Områdena är valfria men jag tänker mig främst områden som politik, teknik, miljö, migration etc. Det är bra om den som skriver är öppen med om hen har någon form av insider-perspektiv eller specialkunskaper. Har man vissa kunskaper kan man göra bättre bedömningar än mannen på gatan.

En första observation från mig gäller utvecklingen i USA. Jag har inte specialkunskap om detta. I media pratas mycket om övergång till diktatur och liknande. Jag tror kortsiktigt inte på det. Våld och oroligheter är fullt möjligt, även i större skala. Jag tror att den demokratiska sidan kommer tillbaka. Det kommer inte att lösa något utan mer fördjupa och fortsätta splittra samhället. I bästa fall skulle det handla om någon som Gavin Newsom. Han är ändå ingen uttalat radikal person. En viktig person kan sannolikt bli AOC. Hon är radikal men har riktig potential. Att hon kan ställa upp i presidentval är möjligt och hon kan även vinna. Det skulle kunna leda till större problem med konservativa stater som vill gå sin egen väg och liknande.

En annan observation gäller klimatet och särskilt då varmare väder i södra Europa. Detta har jag vissa kunskaper om från universitetet. Det som pratas om coolcation och liknande är sannolikt att ta på allvar. Klimatförändringen är långsam. Det gör att vi redan nu har många år av ”uppdämd förändring” som är på väg. Att idag minska utsläpp drastiskt eller liknande får inte effekt förrän om flera decennier. Detta skulle alltså innebära att en stuga i Sverige borde kunna vara en mer framtidssäker investering än en bostad i ett varmare land, åtminstone om ambitionen är att vara där sommartid.

Ett tredje område är utvecklingen i Europa. Jag har ingen specialkunskap om detta.Det pratas om att Europa är passé och förbisprunget i utvecklingen. Jag tror inte att det är korrekt eller åtminstone inte att det är givet. Potentialen i Europa är och fortsätter att vara god mer fundamentalt. Hur det verkligen går är möjligt att påverka via olika beslut.

Två nyckelfrågor i Europa är sammanhållning och migrationen. Att Europa tappat mark beror delvis på att det är uppdelat mellan många länder och politiska nivåer. Det behövs ökad styrning åt samma håll. Ambitionen att reglera allt maximalt behöver minska. Kriget i Ukraina och säkerhetsfrågorna i stort kan kanske fungera som katalysator här.

Migrationen till Europa behöver förändras. Jag har viss erfarenhet relaterat till det här ämnet. Det handlar till stor del om den politik som förs. Att ha många lågutbildade invandrare är inget stort problem så länge dessa inte ges några betydande rättigheter. Dubai och USA har två olika system som fungerar bättre än de europeiska. Så fort ambitionen blir att utländska personer ska vidarebosättas, integreras osv. så uppstår en mängd problem. Även om villkoren försämras kommer många fortsätta att komma. Man behöver en mindre humanitär och mer krasst ekonomisk syn på migrationen. Det behöver bli okontroversiellt att behandla utländska personer helt annorlunda än normala bofasta personer.

Hela länder kommer bli avfolkningsorter och ekonomisk framtid koncentreras i några få superstäder iom globaliseringen.

Har ingen auktoritet att backa upp det med. Det är bara ett mönster jag kan se inom länder. När hela kontinenter (eller planeten) behandlas som ett land - med samma lagstiftning och ekonomi - antar jag att mönstret kommer reproduceras på ny nivå.