Ska man vara petig så menar du att Orbáns parti förlorade parlamentsvalet. Orbán har aldrig varit president. Men det är premiärministern som har mest makt i Ungern, inte presidenten.
Dåliga nyheter för Putin och JD Vance/Trump. Det verkar som om besöket från Vance fick motsatt effekt på valet. Hur som helst är det goda nyheter för både Ukraina och EU.
Känns som han redan lyckats visa EUs oförmåga att hantera inre problem och därmed impotens.
Upphör aldrig att förvåna mig vad EU tillåter medlemsländer göra utan att sparka ut dem eller iaf dra in deras veckopeng. Läcka pågående känsliga förhandlingar direkt till Ryssland? påföljd: noll (fortsätt med utbetalningarna dock)
Hur påverkar det Ukraina och varför är Orbans partis förlust bra för mänskligheten? Genuint totalt oinsatt i Ungerns politik, så jag säger inte emot.
Ungern och Polen är väl de ändå i Europa som kör rätt nationalistisk politik vad jag vet, även att de försökt med pronatala interventioner som inte fått folk att skaffa så många barn man hoppats på. Mer än så vet jag inte om dessa länder.
Fidesz har supermajoriter i parlamentet och mandaten fördelas inte om förens om ca en månad. Orban kan alltså få till ändringar i konstitutionen innan han behöver kliva av som premiärminister, i teorin skulle han t.ex kunna fördela om mer av makten till presidentposten och sedan se till att själv bli president. Men om han på valnatten erkänner sig besegrad blir det antagligen inga försök att hålla sig kvar vid makten. Skönt. Sen är Magyar en utbrytare ifrån Orbans parti så jag tror inte det är så stora reella ändringar i Ungerns politik men om några av banden till Kreml kan skäras av samtidigt som EU får möjlighet att förhandla med någon utan all historik man har med Orban så kanske det blir lättare att komma någon vart kring stöd till Ukraina.
Magyar är absolut mer EU-vänlig så i den aspekten är det kanske lite fördel Ukraina. Men tro nu inte att det blir HBTQ-parader och svensk invandringspolitik i Ungern. Magyar är nationalist och inte odelat positiv till varken Ukraina eller Zelenskyj.
Jag tror inte att det blir någon stor kursändring i Ukraina-frågan som vissa hoppas på. Visst, EU-stöd till Ukraina kommer sannolikt gå igenom smidigare, men det hade troligen skett förr eller senare ändå. Något militärt stöd, nej. Ukraina kommer sannolikt även fortsättningsvis vara en fråga där Ungern försöker maximera egna fördelar, om än på ett mindre konfrontativt sätt än tidigare.