Ungt par i 30-års åldern med helt olika förutsättningar och syn på ekonomi | Hur gör vi?

Ja, det var min tolkning.

Det känns som en rimlig förväntan vilket inte betyder att du räknar dagarna tills att hennes föräldrar dör.

Förstår dina synpunkter och tack för input. Jag tycker inte alls att det är fel att prata om och diskutera detta. Våra olika förutsättningar påverkar avsevärt hur man kan se på sin ekonomi på kort och lång sikt.

Delad ekonomi kan vara en idé men jag tror inte hon gillar idén.

1 gillning

Detta blev lite förvirrande, i första inlägget säger du att ni har delad ekonomi, men inte i det senaste.

Därför jag tycker man ska använda gemensam och separerad ekonomi istället, då delad kan tolkas åt båda hållen. :smiley:

7 gillningar

Förutom att, som du nu skriver, se på hur pengarna används idag undrar jag om den framtida drömmen. Du skriver

Var finns din sambo i denna drömmen? Ska hon jobba heltid medan du går ner i tid och reser? Visst, hon kanske får ett kapital att leva på men vill även hon jobba mindre då? Detta kanske också är viktigt att ni ser på detta förhållandevis konkret.

4 gillningar

Har du funderat på att köpa in dig i halva lägenheten? Då kan ni lägga hälften var på renoveringar och hon har råd att betala sin del. På det sättet får du automatiskt ett sparande som följer med i inflationen och säkert lite till. Kan vara tufft annars vid en eventuell separation att vara helt utanför bostadsmarknaden.

Tydlighet är inte min styrka! Jag menade att vi har delad ekonomi men att min sambo gärna vill ha gemensam. Hon vill att pengar är något man inte diskuterar eller pratar om och att det bara ska fungera.

1 gillning

Ja, men iom att hennes föräldrar har gått in med pengar, samt renoveringar etc är det enklast rent ekonomiskt om vi köper nästa bostad gemensamt och att jag fortsätter vara inneboende tills dess.

1 gillning

Oj vilket omoget och konstigt resonemang från din partner. Det finns många olika varianter och upplägg vad gäller pengar i nära relation och det behöver diskuteras. Noga och grundligt.

4 gillningar

Kloka tankar! Jag tror att ett högt sparande är det bästa för oss gemensamt. Men vi har lite olika ståndpunkt i det just nu. Jag har precis tagit examen och börjat arbeta, har ett lågt sparat kapital som jag gärna vill bygga upp medan hon är lite äldre samt gärna spenderar pengar här och nu för att ha det bra. Jag är van att leva spartanskt medan hon är mindre beredd att göra avkall på vardagslyx. Därav är det svårt att hitta ett belopp som vi båda tycker är rimligt. Och det är fullt möjligt att det är jag som är orimlig.

Den kompensatoriska dynamiken, som du beskriver känner jag väl igen. Det är något vi hamnar i ofta på grund av våra olikheter.

Vi har börjat titta på vår ekonomi nu i förhoppningen om att skapa en budget. Det var mycket svårare än vad jag tänkte mig. Jag vet att ni i podden och forumet säkert diskuterat det här med att beräkna kostnader och budgetera. Men kan du hänvisa mig till tråd eller poddavsnitt som berör hur man kan göra detta?

Tack!

Här kan du få exempel

Annars är ett tips att göra som i Lyxfällan. Gå igenom kontoutdrag för de senaste 3-6 månaderna och sammanställ alla utgifter. Då har ni något konkret att prata om.
Exv
Hon tycker ni äter ute för sällan och du tycker för ofta. Genom sammanställningen ser du att ni äter ute 1 gång varannan vecka. Prata om bad ni tycker vore rimligt.

2 gillningar

Tack! Ja, det är mycket kostnader som lätt smyger undan. Jag står t.ex på bilen som vars kostnad inte är konstant. Vi har en båt tillsammans som också kostar beroende av tid på året. Eller semester då det oavsett vad man gör kostar extra. Dessa typer av kostnader behöver jag bli bättre att räkna in, så att jag slipper minska mitt sparande de månader då kostnaderna är högre.

Jag ska titta på länken du skickade.

1 gillning