Uppdaterad fondportfölj för 2025: Ny strategi och fonder

Jag har nu avslutat mina sista köp för 2024 i Länsförsäkringar Global Index och kommer inte att sälja den, utan låta den vara kvar i Avanza. Istället har jag valt att ersätta den med DNB Global Indeks S och kommer att fördela portföljen enligt följande:

• DNB Global Indeks S – 85%
  • PLUS Allabolag Sverige Index – 15%

Jag månadsparar inte längre i Länsförsäkringar Global Index, men behåller den för långsiktig förvaltning.

Utöver detta har jag även börjat med Lysa 100% aktier bred för att få en mer diversifierad exponering mot aktiemarknaden.

I min tjänstepension hos Länsförsäkringar Bank har jag valt att ha Länsförsäkringar Global Index 100% för långsiktig förvaltning där också.

Vilka förändringar har ni gjort i era portföljer, och vilka fonder eller portföljer har ni?

4 gillningar

Väntar på att @melwa ska starta en ny pill-tråd för 2025 så att jag kan misslyckas igen med att inte pilla. :slight_smile:

Jag fortsätter annars med fondrobot med det sparandet som går där, sedan har jag gått över till Vanguards ETF på Avanza i tjänstepensionen i kombo med DNB Global.

8 gillningar

Lämnar över stafettpinnen till någon annan för 2025! :running_woman:

Någon av de tappra av oss som blir kvar, kanske känner sig manad? :blush:

2 gillningar

Kommer göra mina små ändringar i januari. Blir enklare för FK att hålla reda på.

1. Behålla LF Global hos Länsförsäkringar bank.
  2. Behålla Robur Access Global hos Swedbank.
  3. Sälja allt i Lysa hållbar, betala av en skuld hos FK och fylla på min buffert lite, sen delas resterande summa mellan LF Global och Robur Access Global.
  4. Räkna på nya inkomstnivån och höja det långsiktiga sparandet så det ligger på 10%, netto.
  5. Lägga samma summa jag förut lade på återbetalning av skulden, på mitt långsiktiga sparande.
  6. Öka på avsättningen till bufferten, då både läkemedel och vård blir dyrare 2025.

Kommer troligen få mindre i plånboken efter årsskiftet, då hyran, elen, internet osv högst troligt höjs mer än min inkomst höjs. Så kommer utvärdera i april, maj, för att se om mina nivåer funkar i verkligheten.

13 gillningar

Kortnamn på ETF:en?

1 gillning

troligen:
VWCE

1 gillning

Exakt!

3 gillningar

Berätta gärna lite om tänket bakom! :light_bulb:

Väldigt lite skillnad mellan VWCE och DNB Global indeks S, enbart tillväxtmarknader som saknas hos DNB annars är det nästan samma produkt. Känns som att man äger samma indexfonder överallt.

Jag kanske ska skynda mig att sälja av sista skräpet innan årsskiftet (ja utom infrea förstås :innocent:) så behöver jag inte trilla dit redan 3 januari som förra året…

Jag skulle behöva ombalansera min portfölj då jag vill ha en 60/40, men har en 50/50 portfölj nu.
Köpa globala indexfonder eller ETF:er och återinvestera utdelning från aktier är tanken.
Får se hur långt jag kommer :grin:

Att säga att en fond/index som inkluderar tillväxtmarkader är “nästan samma produkt” som en fond/index som inte gör det, är väl lite väl förenklat.

3 gillningar

Jag har senaste 2-3 åren haft allt i LF global.

Det känns inte längre självklar och jag har nu sålt av allt och gått all-in LYSA bred med 100% aktier.

Gillar att den är 20% Sverige och inte är lika beroende av USA tech och USD/SEK-kurs som LF global blivit.

1 gillning

Själv så har jag dumpat mina REITs och BDC’s, undantag MAIN.

Fokuserar nu mindre på direktavkastningen, och mer på belåningsgraden som numera ligger på mellan 70 - 85 % i hela portföljen. Återigen, undantag MAIN.

Detta då portföljbelåning är ett stort inslag bakom hela min strategi, relaterat till mina investeringar.

1 gillning

Har provat att själv tajma marknaden men la ner det för 4,5 år sedan då jag låg klart under index. Har nu fondrobotar Betterwealth hög risk och Lysa hög risk. Betterwealth investerar också i råvaror. Deras principer följer algoritmer framtagna av nobelpristagare.
Tjänstepension i Swedbank generation( Global och Sverige, räntor beroende på ålder)
Uppgång senaste 4,5 åren 19 % och i år 29 %. Tjänstepensionen ännu bättre. Robotorna ombalanserar efter hand och gör förändringar i innehållet.
Allt sköter sig själv och portföljerna är divisifierade.

1 gillning

Jag behåller fördelningen jag haft under 2024.

En stor 90/10 indexportfölj
En mellanstor 40/40/20 golden butterfly
Samt en liten lekhink med stockpicking, inkl förhoppningsbolag

Mvh Kroken

1 gillning

Vart gör du detta för en förmånlig ränta? 7% på Avanza känns högt?

Avanza?

Skriver jag ingenting om i min post.

Vart får du Avanza med i bilden ifrån?

Vet inte om det är jag som missförstår något?

Jag undrar vart det är billigare, jag känner bara till avanzas portföljbelåning och tycker den är för dyr. Jag undrar helt enkelt vart du har dina värdepapper och vad du betalar för ränta för din portföljbelåning?

Ahaa okej, tack för förtydligande.

Jag har dem hos Nordnet.

Aktuell ränta för belåningen ligger nu på 7,49 %, om jag inte missminner mig.

1 gillning