Uppdatering SAVR

Hej Yinying,

Jag har aktiefond investmentbolag som du nämner. Har inte fått ett öre återbetalat i aktierabatt. Har i och för sig ett väldigt lågt belopp just där, men finns det någon nedre gräns ni har innan ni betalar ut återbetalningen i fondrabatten?

Ser förövrigt med tillförsikt fram emot den dagen ni implementerar aktiehandel. Då kommer kundstocken öka och befintliga kunder (som jag själv) kanske överväger att välja er framför Avanza, Nordnet och Levler vid aktiehandel. I mitt tycke har Nordnet och Avanza bäst plattform medan Levler är klart billigast (men usel plattform och de har endast möjlighet att sätta in pengar via Swish och autogiro) - hoppas ni kan få en plattform i nivå med Nordnet/Avanza (där även normala insättningsmöjligheter finns) samt likartat, eller billigare, courtage än Levler.

Slutligen - varmt lycka till i er dialog med Handelsbanken och tack för att ni utmanar dem och andra storbanker!

@SAVR Tack Yingying för svar! Uppskattas att ni lägger ned tid här i detta forumet. Jag hoppas ni snart kommer till rätta med alla utmaningar som migreringen förde med sig. Jag håller med flera andra om att finansiella nyheter inte borde vara det som möter kunden då hen loggar in (det flödet kan med fördel ligga under en annan flik). Tidigare, innan migreringen, låg ni bland de högre i växlingsavgift (0,5 %). Om det ändrats nu till 0,25 som verkar vara industristandard kan det gynna er att klargöra det. Ser också fram emot att kunna handla börshandlade fonder (ETF UCITS) via er.

PS jag behåller mitt innehav av Handelsbanken gl småbolag hos er i ett år till i förhoppningen rabatten återkommer.

1 gillning

Några hundra alltså. 300? Om fonden kostar t ex 0,3 % och rabatten är en tiondel av det, då ska du ha en krona efter elva år.

Mina kickbacks funkade f ö alltid. Men då var det på sjusiffrigt belopp och blev lite mer.

2 gillningar

Jag har nu utrett frågan internt och man ska kunna få utbetalning av den kvartalsvisa fondrabatten även om det är ören. Märkligt att du inte har fått det. För att vi ska kunna utreda ditt ärende specifikt ber jag dig logga in i tjänsten och kontakta vår chatt i inloggat läge, så att vi kan ta del av ditt konto.

Vad kul att du ser fram emot vår aktielansering – det gör vi med. Om du är nyfiken på vår kommande prismodell så kan du läsa om den här: Prismodell | SAVR. Säg till om du har någon feedback!

Vi kämpar vidare med Handelsbanken :muscle: :grin:

Hälsningar,
Yingying

1 gillning

Jag minns det som att jag “bara” fick hela kronor. Men det kan vara teflonhjärna bakom det iofs…

1 gillning

Tack för din feedback, Linus! Vi har sänkt vår växlingsavgift från 0,50 % till 0,19 % så vi är billigare än branschstandarden på 0,25 %.

Nyhetsfliken är ett hett debatterat samtalsämne. Många kunder har uttryckt uppskattning för att få gratis nyheter. Samtidigt har många också önskat byta ut den mot innehavssidan. Vi har inte ännu bestämt exakt hur vi ska gå vidare men vi vill göra så många kunder så nöjda som möjligt.

Vi önskar inget hellre än att Handelsbanken hade erbjudit sina fonder till oss med kickbacks. Då hade ni fått erhålla samma rabatter som vi hade innan migreringen. Tveka därför inte att höra av er till dem och önska det, så kanske det går fortare :wink:

Hälsningar,
Yingying på SAVR

2 gillningar

Hej @SAVR. Isk flytt, är det en funktion som är långt bort i dagsläget? Kommer den i samband med aktiehandeln eller blir det som en funktion ni släpper innan? Om ni vet?

1 gillning

Först och främst vill jag ge er på Savr cred för att ni är så transparenta och tar er tid att svara på inlägg här. För mig som potentiell aktiesparare (när så sker) är det ett klart plus i kanten.

Gällande eventuell återbetalning av några ören för mina spiltanfonder står jag nog över och bjuder er på dem - både ni och jag tjänar mer på det än om vi ska gräva i detta.

Sen, gällande aktieprislistan, är det riktigt bra att man per automatik hamnar i ”rätt” courtageklass.

Jag har benchmarkat lite och de nätmäklare som är jämförbara med er är Nordnet, Avanza och Levler (Aktieinvest är också nämnvärda, men de har för högt courtage, storbankerna vill jag inte ta med eftersom jag upplever att de är opålitliga även om vissa marginella förbättringar gjorts i deras aktiesparande).

Nordnet och Avanza vinner i hästlängder över er på plattformen i och med att de möjliggör insättning via bankkonto och inte Swish/autogiro.

Prismässigt är ni klart bättre än både Nordnet och Avanza, men fortfarande är Levler billigare även efter att deras ”gratiscourtage” upphör under våren 2025, jämför själv. Prismodell | SAVR

Första länken är courtage hos Savr och andra länken är courtage hos Levler.

Kommer man att kunna spara aktier i kapitalförsäkring hos er och hur snabba blir ni att betala tillbaka utländsk källskatt i det läget?

Du frågade om min feedback och det jag vill skicka med är att ni måste sänka courtaget så att det blir lägre än det Levler erbjuder samtidigt som ni inför kapitalförsäkring med snabb återbetalning av utländsk källskatt. Ha gärna något starterbjudande på aktiesparandet också, tex att man får gratiscourtage upp till 100000kr.

Även om jag i tidigare dialog med er vd avhandlat möjligheten att sätta in från ett vanligt bankkonto (dvs inte via Swish eller autogiro) så vill jag ändå slå ett slag för detta. Inför ni så att man har ett bankkontonummer i sitt isk och kan göra insättningar som är opersonliga så är det, åtminstone för mig, en av de viktigaste parametrarna för att jag ska ha er som huvudalternativ i aktiesparandet.

Än en gång, tack för att ni på Savr tar er tid att svara på inlägg här och framförallt tack för att ni utmanar storbankerna!

Synd att ni ännu inte accepterar svenska kunder som är folkbokförda utomlands. Enligt skatteverket och svensk lag är det inget alls som hindrar att vi använder ISK.

Själv är jag bara skattskyldig i Sverige trots att jag är folkbokförd utomlands och jag har ISK hos både Avanza och Nordnet.

Hej @SAVR,
Sedan några månader tycker jag att era fondavgifter ser märkliga ut. Vi kan ta Coeli Global Select som exempel.

Det som ser konstigt ut är att fondens ordinarie avgift anges som 2,06%. Som jämförelse anges motsvarande avgift hos Fondo och Avanza till 1,86%, dvs. 0,20% lägre. Varför är det så?

Jag hoppas det här är ett fel i SAVRs tjänst och att det inte är 2,06% som SAVR faktiskt utgår från som ordinarie avgift? Det vore dock bra att få detta bekräftat. Jag har kontaktat SAVR kundtjänst, där ni svarat att ni ska undersöka saken men att ni har många kundärenden att hantera just nu. Jag tycker dock att det vore ganska enkelt för er att ta reda på om det här är en felaktighet hos SAVR eller om SAVR faktiskt tar ut hela 1,45% i avgift för Coeli Global Select nuförtiden.

Liknande avvikande ordinarie avgifter kan ses hos andra fonder, t.ex. AuAg-fonderna. Här är skärmdump på Silver Bullet:

Fondos motsvarande sida:

Det verkar inte som någon annan har anmärkt på detta här i forumet dock, såvitt jag kunnat se. Är det bara jag som ser dessa konstiga ordinarie avgifter hos SAVR?

3 gillningar

Hej Abbe, tack för din fråga! Vi vet att ISK-flytt är otroligt efterfrågat. Dessvärre tar det lite längre tid att bygga denna funktion, så det är troligtvis något som kommer lanseras i samband med aktiehandeln och inte tidigare än så. Jag säger till om det skulle ändras!

Hälsningar,
Yingying

Hej Aktiemannen,
Vad roligt att du uppskattar vår närvaro här.

Tack för dina förslag kring vår prismodell – jag har framfört dem! Osäker på om vi kommer ha något gratiserbjudande då vår strategi är att erbjuda en transparent, smidig och billig grundlösning.

Vi jobbar för fullt på att få till kapitalförsäkring men jag tror att vi initialt vid aktielanseringen enbart kommer kunna erbjuda ISK samt Aktie-och fondkonton. Därför vet jag ännu inte hur snabbt vi kommer kunna betala utländsk källskatt.

Tack för ditt engagemang och för att du hjälper oss göra tjänsten bättre!
Hälsningar,
Yingying

1 gillning

Hej, tack för din input! Det stämmer att man som kund hos oss idag måste vara folkbokförd i Sverige. Detta är drivet dels av skatteskäl men också eftersom vi måste säkerställa att fonder som distribueras har tillstånd att marknadsföras i varje geografisk marknad som vi riktar oss till. Vi hoppas givetvis i framtiden kunna ta emot kunder som är folkbokförda utomlands!

Hälsningar,
Yingying

1 gillning

Jag kan inte riktigt förstå det svaret eftersom jag endast är skattskyldig i Sverige och agerar i enlighet med svenska regler och lagar. Varken Avanza eller Nordnet har några som helst problem med detta. Detta känns som interna regler hos er som inte era konkurrenter agerar efter.

Jag ser samma problem som du med en av fem fonder som jag har hos savr, nämligen Proethos. Enligt savr är den totalen avgiften 0,73% och rabatterat 0.66%. Däremot är den ordinarie totala avgiften 0.67% enligt avanza och fondo. Det var en del ändringar fram och tillbaka med fondavgifterna och fondutbudet under veckorna efter plattformsbytet och det bör ni @SAVR ha under kontroll så småningom. Annars är jag ganska nöjd och hade inte några större problem pga plattformsbytet. Men kan inte vi få tillbaka fondlistan innan lanseringen av aktiehandeln?

Det verkar vara så att @SAVR har anpassat/rättat fondavgifterna igen och tex för Proethos verkar den ordinarie avgiften stämma.

Nu har vi sänkt avgiften på alla indexfonder från 0,09% till 0,06% vilket bland annat öppnar upp Plus Fastigheter och Plus Allabolag Sverige (med -0,01% rabatt).

4 gillningar

Vet du varför man måste vara kund för att kunna se och söka i fondlistan på SAVR? Jag vill kunna se vad ni erbjuder innan jag bestämmer mig för att öppna ett konto.

1 gillning

Grattis, det är en fin förbättring! Jag ser att även Roburs Access fonder verkar ha kommit med nu. På risken att det kommer från flera håll (har redan tjatat hål i huvuden på savrs support), kan inte ni ta med Aktiespararna Global Direktavkastning A (och B) i ert utbud?

Fondlistan har tidigare varit publik men den har inte hunnit öppnas upp igen sen vi uppgraderade infrastrukturen. Vill du endast kolla runt bland fonderna kan du alltid skapa endast en användare utan att sen öppna en depå eller konto. Då kommer du in i appen och kan söka bland produkterna.