Upplägg av sparande

Hej och tack för en bra blogg!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter/tips på upplägg av mitt sparande. Mina förutsättningar är just nu: 46 år gammal, nettoinkomst cirka 22K/månad.

Mitt sparande idag ser ut som nedan:

E-sparkonto (buffert) hos Swedbank med cirka 350K till 0% ränta.

IPS hos Avanza med cirka 118K, fördelat på 60% LF global indexnära, 30% SPP aktiefond Sverige och 10% LF tillväxtmarknad indexnära. Sätter inte in nåt nytt på detta konto sedan reglerna ändrades.

ISK för pension hos Avanza med cirka 78K där jag månadssparar 1500kr fördelat på 60% LF global indexnära, 30% SPP aktiefond Sverige och 10% LF tillväxtmarknad indexnära.

ISK för långsiktigt spar hos Avanza med cirka 300K (pengamaskin/pension) där jag månadssparar 5000 - 6000kr fördelat på 60% LF global indexnära, 20% SPP aktiefond Sverige, 10% LF tillväxtmarknad indexnära och 10% Core ny teknik.

Min tanke framöver är nedan:

60K på ett “buffertkonto” (E-sparkonto?).

100 - 150K på ett ISK “målsparkonto”, pengar som ska användas till konsumtion typ resor bilbyte, bilservice ny TV med mera när så nöden kräver. Kanske även som kontantinsats till lägenhet. Tanken är 30% aktiefonder + 70% räntefonder.

Resterande på ett ISK “pengamaskin/pension”. Tanken är 100% aktiefonder med samma upplägg som idag, alltså 60% LF global indexnära, 20% SPP aktiefond Sverige, 10% LF tillväxtmarknad indexnära och 10% Core ny teknik. Jag bakar alltså ihop ISK pension med detta konto, ser ni nån nackdel med det?

Ovanstående blir väl en lite modifierad 4 hinkars princip där man fyller på “buffert” med pengar från “målsparkontot”, och “målsparkontoto” med pengar från “pengamaskin/pension”. vad tror ni om upplägget?

 

//Jörgen

 

 

 

 

Hej Jörgen!

Tycker det ser bra ut, förstår inte riktigt vad du menar med att det är en modifierad Fyra hinkars, tycker den liknar en Fyra Hinkars system väldigt bra.
Den enda hinken du inte har är lekhinken, men jag tycker det ser bra ut, kör på!

Personligen skulle jag skippa 0% kontot och flytta över dessa pengar till någon nischbank, där du iaf har någon slags ränta.

Håller med Per, en stor del av bufferten kan man ha på en nischbank så man får lite ränta iaf!