Hej,
Jag och min fru har nyligen köpt villa och skulle gärna få lite tips och råd kring upplägg av lånet men också hur vi gör med renoveringskapital.
Vi har köpt en villa för 7,2msek - belånad till 85%.
Vi har en gemensam nettolön på ~65k och vars ett CSN lån, utöver det har vi inga andra lån.
Sparande vi har idag:
120k på lysa
50k indexfonder
300k aktiespar
Banken rekomenderar att binda hälften av bolånet och köra hälften rörligt ränta. Generellt sätt så brukar det löna sig att köra rörligt på allt men frågan är vad som är det minst dåliga alternativet? Ska vi binda så måste det vara på minst två år.
Vi har en renoveringskapital på 500k. Vi några mindre saker som måste göras direkt, uppskattar kostnaden runt 100k. Resterande har vi kvar för större utgifter eller om “pannan går sönder”. Frågan är om vi bara ska ha dessa pengar på ett sparkonto eller om vi ska lägga in dem i något tills vi behöver dem?
Tacksam för alla tips och råd!