Hej Rikatillsammans-communityn,
Har nyligen genomfört en bostadsaffär som har gett möjlighet att strukturera om sparandet lite och tänkte att jag kunde passa på att fråga er om insikter kring mitt upplägg. Jag vill gärna hålla grundplåten i mitt sparande enkel och jag har en tro på hållbarhet, tillväxtmarknader samt teknik. Jag har till stor del följt tipsen här på Rikatillsammans.
Sparandet kan i stort delas in i följande:
- Sparande till pension
- Liten och stor buffert
- Sparande till framtida boende
- Sparande till framtida ”investering”
- Lekhink (delvis till konsumtion)
- Diverse kortare målspar i kontanter
Sparande till pensionen
Ett sparande som är tänkt att täcka en del av inkomsttappet vid pension 30+ år i framtiden (hit går månadsspar på ca 10 % av nettolönen).
- 70 % SPP Global Plus
- 20 % SPP Emerging Markets Plus
- 10 % SPP Sverige Plus
Liten och stor buffert
Den lilla bufferten ligger på ett konto hos min ”vardagsbank” och är tänkt att kunna täcka akuta oförutsedda kostnader.
Den stora bufferten är tänkt att kunna täcka 2 – 3 års arbetslöshet eller annan temporär inkomstförlust av liknande storlek.
- 20 % SPP Global Plus
- 5 % Emerging Markets Plus
- 25 % Sparkonto+
- 15 % iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
- 10 % Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG
- 15 % Xetra Gold – 4GLD
- 10 % WisdomTree Physical Gold – VZLD
Sparande till framtida boende
Ett sparande som är tänkt att möjliggöra ett framtida dyrare boende (som kontantinsats, del av renoveringskostnad etc.). Hit går ett mindre månadssparande samt en ”räntebuffert” som är högre när räntan är låg och mindre när den är hög (f.n. räknat på ca 3 % ränta). Investerat p.s.s. som ”stora bufferten” ovan (permanenta portföljen).
Sparande till framtida ”investering”
Ett mindre sparande med ett mindre månadsspar tänkt att kunna användas vid större framtida (ännu odefinierade) inköp (saker som kan vara svåra att bekosta helt med kontanta målspar, t.ex. en bil, nytt badrum etc.). Detta sparande tänker jag kan ses ha ena benet i lekhinken.
- 60 % SPP Global Solutions
- 40 % SPP Grön obligationsfond
Lekhink (delvis till konsumtion)
Ett sparande med två delar tänkt för att stilla ”lekbegäret” och ge lite ”avkastning till vardagen” (f.n. totalt ca 10 % av allt sparande).
Den första delen ser jag som en framtida ”födelsedagspresent” till mig själv, där jag vid jämna födelsedagar kan ta ut motsvarande procentandel (d.v.s. 40 % när jag fyller 40, 50 % när jag fyller 50 etc.) för att ge ett litet tillskott då att kunna göra något kul för.
- 60 % i ett gäng olika aktivt förvaltade ”megatrendsfonder” (f.n. 6 st, bl.a. inom hållbarhet och teknik)
- 20 % aktier i ett mindre gäng lite stabilare bolag jag gillar och tror på (f.n. 5 st olika)
- 20 % aktier i ett större gäng förhoppningsbolag jag gillar och tror på (f.n. 20 st olika)
- 100 % XACT Högutdelande
Diverse kortare målspar i kontanter
Är tänkt för saker i ”närtid”, t.ex. resor, hund, bröllop, konsumtion (konton hos ”vardagsbank” eller ”Dreams-appen”).
Vad tänker ni om denna struktur, har ni kanske någon liknande del i ert sparande och hur har det fungerat för er? Tar tacksamt emot feedback och hjälp att undvika eventuella tankevurpor. Skulle ni gjort något annorlunda? Hur har ni lagt upp ert sparande? ![]()