Googlade på vad upplupen ränta betyder och enligt SBAB betyder det:
" Upplupen ränta är den ränta som har tillgodogjorts för dina pengar sedan årets början, eller sedan räntan betalades ut senast (om saldo fanns på kontot föregående år).
När du har pengar på ditt sparkonto räknas en upplupen ränta fram varje dag. Beräkning baseras på den aktuella räntesatsen för kontot och på det saldo som finns där. Den upplupna räntan för varje dag slås sen samman och betalas ut en gång om året. Under helgerna görs inte några uppdateringar av den upplupna räntan".
Fråga 1 Ökar den upplupna räntan ju mer sparkapitalet ökar, alltså ju fler insättningar man gör?
Fråga 2 När året har gått och man väljer behålla sina pengar på obundna/bundna sparkontot betalas räntan ut ändå och sätt i på befintligt konto?
För att bekräfta, ja det är så det funkar. På SBAB. Olika banker gör lite olika, vissa betalar ränta månadsvis. Inget sätt är matematiskt bättre än det andra om du ändå inte behöver räntan förrän nyår.
Om du idag skulle ta ut alla pengar från kontot på SBAB skulle värdet på kontot vara 0 och du kan inte ta ut mer. Däremot sätts räntan in på kontot vid nyår så då kan du ta ut räntan som du fått.
Just nu har jag 5023 kr på GCC obundna sparkonto med 1,15% ränta men jag kommer givetvis sätta in 5000 kr varje månad i minst 2-7 år till…dels för att det är kul att spara och dels för att bygga upp arvet jag fick från min bortgångna mamma.
Ja det har jag men vågar inte riktigt ta såna stora risker som aktier/fonder riskerar att vara belagda med. Var medlem i några Nätmäklare om handel med råvaror och aktier för ett tag sen b la FXGM och SKILLING…ibland gick det bra andra gånger gick det rent åt helv. Känner att mycket mer kunskap än vad jag har behövs där. Dels har jag för “dålig” lön från försäkringskassan…de flesta Nätmäklare har ju en minsta insättning på 2500 kronor. Avanzas egna fonder har ju minsta insättning 100 spänn och dom kanske jag testar nångång. Men räkningarna måste ju prioriteras före allt annat.
Det är därför det finns indexfonder och investmentbolag. Då sköter någon annan den biten åt en. Det enda du behöver är nerver att hålla.
Har du barn? Du kan inte ta med dig pengarna i graven, så du måste fatta ett beslut om nöjer dig med det du har eller vill något mer - eller någonting däremellan.
Jag förstår inte. Tar du lite av ett arv varje månad och sätter in på ett sparkonto? Sätt in allt på en gång istället, om du nu absolut vill ha pengarna på ett sparkonto.
Är ungefär som att säga “Jag blev uppmanad att börja motionera, men känner att jogga 5km 2 ggr i veckan är för hög skaderisk. Jag testade att springa ett maraton en gång men fick ont i benen”
Dvs, istället för långsiktig investering i indexfond hoppade du direkt på spekulation och gissningslek vilket är något helt annat.
Men på sparkontot har du ju som nämts tidigare 100% garanterad förlust eftersom inflationen för det mesta alltid kommer vara högre än räntan på ditt sparkonto.
Med globala indexfonder så är väl sannolikheten historiskt sätt över 90% för positiv avkastning på en 15-års period.
Varför inte köra 50/50?
Alltså sparkonto för ena halvan av arvet och en global indexfond med andra halvan. Även samma sak med månadssparandet.
Det har jag redan gjort. Allt är insatt på Northmill bank…min bror har sitt arv där också. Den 26/8 i år betalas 6000 kronor+ränta ut till mitt bankkonto.
Nu var ju inte det poängen med min fråga, utan det som kom direkt efter delen du citerade - nämligen att du inte kan ta med dig pengarna i graven. Har du inte barn finns det mindre anledning att maximera avkastningen på bekostnad av risken att du inte själv kan njuta av dem.