Jag har blivit uppsagd från mitt jobb som jag har haft i många år pga arbetsbrist och nu börjar tankarna om framtiden snurra. Jobbar i en bransch som de senaste åren har varit påverkad av inflationen (bygg). Funderar nu på om jag skulle plugga till något som har bättre framtidsutsikter? Eller ska en försöka kämpa på med jobbsökandet och hoppas på att en hittar ett jobb?
Gör båda! Sök en utbildning du är intresserad av och leta samtidigt jobb. Då får du valmöjligheter
Mvh Kroken
Det här är ju en fråga som beror på så många faktorer.
- VILL du plugga?
- KAN du plugga, dvs har du fallenhet för något som kommer leda till en kvalificerad utbildning och sedermera jobb?
- Har du RÅD med studier?
- Hur ser dina ALTERNATIV ut, realistiskt?
Utbildningarna jag tittar på börjar inte förens till hösten, så har ju några månader att hitta jobb på! Har dock jobb fram till i vår.
Jag har tidigare funderat på att plugga mer. Har en ingenjörsutbildning, så fallenhet för studier har jag. Har inte barn och är ganska billig i drift.
Då så. Hade jag varit du hade jag funderat på vad som lockar rent intellektuellt, och om möjligt försöka kombinera med din utbildning och erfarenhet.
Branscher som aldrig verkar uppleva lågkonjunktur är energi och överföring. Som ingenjör och byggare har du antagligen möjlighet att söka till vattenkraften eller företag som arbetar med att bygga nya högspänningsledningar.
Jag har sen 2013 inte märkt något annat än att det finns mer jobb än resurser som kan utföra dom.
Planera väl. Man får inte studera och gå på a-kassa samtidigt.
Men csn och omställningsstöd finns
Funderar på om jag skulle komplettera med elkurser. Just för att kunna bredda min kompetens
Kolla vad som efterfrågas av tex Craftor, LBS eller liknande firmor om du är intresserad av att bygga kraftledningar. Dom tar ju gärna totalentreprenader många firmor och behöver ju olika kompetenser. På vattenkraftsidan är det ju mycket betong och fyllningsdammar på civil, Skanska och NCC är ju stora inom vattenkraft även om det såklart finns många fler aktörer. Alla producenter av lite större mått har egna anställda med byggkompetens, oftast projektledare. Och att ha läst också el kommer ju inte vara en nackdel.
Tänkte precis skriva att du ska börja minimera kostnader nu omedelbums, men du låg steget före.
Jag bor dyrt, men vet inte varit jag skulle flytta annars. Egentligen är det bara jobbet som knyter mig till nuvarande ort, så tänker att jag har en fördel då jag kan söka jobb även på andra orter. Har även bil, men känner att den får vara kvar så länge det går. Har 1.5 år tills a-kassan är slut och då hoppas jag ha någon form av sysselsättning
Om du vill byta bana mitt i livet så gör det för att du vill och för att det intresserar dig, då kommer det bli bra. Och känns det skit nu, då är det okej en tid för att därefter fortsätta framåt.
Är det ett alternativ att gå vidare inom något närbesläktat yrke inom t.ex. infrastruktur?
Jag försöker skaffa mig lite olika alternativ inför framtiden. Helst vill jag ju ha nytt jobb utan att plugga. Men känner att det är ett alternativ, om det skulle dra ut på tiden att hitta ett annat jobb
Som ingenjör är man behörig till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. På ett års studier blir du behörig lärare och man kan få omställningsstudiestöd från csn. Jag läste den utbildningen härom året. Jag jobbar med ungefär samma sak nu som innan utbildningen (alltså inte lärare) och höjde lönen ca10k.
Detta är ju riktigt fyndigt. För det finns väl inget som tvingar än att fortsätta i lärarspåret efter utbildningen?
Annars hade jag, utan att ha underlag, satsat på vatten och avlopp. Pratas om en enorm underhållsskuld vad gäller VA, och dricka, koka, tvätta, tvaga å skita kommer vi alltid behöva göra (något som görs enklast med fungerande VA-infrastruktur/-system).
Jag är totalt opedagogisk, så frågan är om jag hade klarat en sån utbildning
Tänker att Arbetsförmedlingen/a-kassan kan tycka att du ska söka lärarjobb?
Hittade en ett årig utbildning om va, det kan vara ett alternativ
Bättre framtidsutsikter än om man är kunnig inom bygg känns svårt att hitta i och med AI osv.
Jag har nämnt det förr men bland mina grannar som kör alltifrån Ferrari till Lamborghini, Rolls Royce Cullinan, McLaren med mera har minst hälften egna firmor inom bygg, köksrenoveringar, elektricitet, landscaping osv.
Du kanske borde pröva dina vingar och starta något eget??