Uppskatta skatt på personaloptioner

Jag har läst på skatteverket m.fl. källor om skatt på personaloptioner, vad som beskattas som förmån i skatteslag tjänst, vs kapital etc. Men jag snubblar när jag försöker konkretisera det med siffror. Väldigt tacksam om någon med kunskap eller erfarenhet kunde komplettera nedan exempel med en beräknad uppskattning av skatten. Försökte välja runda siffror men använd gärna andra siffror om det gör något enklare.

Förutsättningar: Köpoption med strike price 10, 1000 st vestade under 5 år (om det spelar roll). Aktievärde på exercise-dagen 20. Same day sale (bolaget överlåts till en ny privat ägare, tvångsinlöser alla nyutgivna aktier i enlighet med optionsavtal).

Blir det i det här fallet så enkelt som att man får skatta mellanskillnaden (20-10 per option) som inkomst av tjänst?

Brasklapp: jag är inte skattejurist, nedanstående är såvitt jag förstått saken.

Förutsatt att du fått optionerna gratis av arbetsgivaren: ja, det stämmer. När du köper aktien räknas skillnaden mellan aktiens marknadsvärde och optionens lösenspris (strike price) som värdet på förmånen du får. Med andra ord, det räknas som om du har fått pengar av arbetsgivaren, som vilken annan beskattningsbar förmån som helst, alltså beskattas det som inkomst av tjänst.

Men detta är inte allt, detta är bara skatten på förmånen (aktierna) du fått. Sen ska du ju sälja dem också, och det beskattas på samma sätt som vilken aktieförsäljning som helst på ett aktie- och fondkonto, alltså inkomst av kapital. Du ska alltså betala skatt på vinsten, dvs försäljningsvärde minus anskaffningsvärde. Här blir det dock lite knepigt, för jag vågar inte säga med 100% säkerhet exakt hur anskaffningsvärdet ska beräknas. Skatteverket skriver “det beskattade förmånsvärdet” men det är för mig oklart exakt vad detta betyder. Kanske är det bäst att du frågar Skatteverket om detta.

1 gillning

Då har vi tolkat det lika. När det kommer till skatt på kapital så blir ju vinsten noll vid same day sale eftersom lösenpris (10) plus beskattad förmån (10) är lika med försäljningspriset (20). Men absolut, bäst att kolla med Skatteverket.