Uppskovskalkylator på bloggen | Jämför amortera eller investera

Med en natts eftertänksamhet kom jag på ytterligare två saker som jag tycker kan vara värda att notera i artikeln:

1. I avsnittet “Ytterligare två anledningar att begära retroaktivt uppskov” skriver du om möjligheten att kvitta den vinst man har uppskov för mot en kommande förlust. Detta handlar vad jag förstår om överskott/underskott i inkomstslaget kapital. Därmed borde vinsten från en tidigare bostadsaffär kunna kvittas mot vilken som helst förlust under kapital, exv förlust vid försäljning av aktier/fonder från en vanlig depå. Förutsättningen för att det ska vara en bra affär är dock rimligen att förlusten är så stor (över 100 000) att skatteavdrag inte får göras för hela beloppet.

2. Upplägget innehåller ytterligare en potentiell politisk risk som kanske förtjänar att nämnas i artikeln, nämligen att skatten på vinst vid försäljning av bostad höjs i framtiden. Det uppskov man får är inte ett uppskov med att betala vinstskatten, det är ett uppskov med att föra vinsten till beskattning, vilket innebär att det år man för vinsten till beskattning (frivilligt eller pga att ersättningsbostaden säljs) betalar man den skattesats som då gäller, inte den skattesats som gällde vid den ursprungliga försäljningen.
    Det innebär att man, om man väljer att ha ett uppskov, behöver vara lite uppmärksam på regelförändringar i detta område så att man kan planera för ett eventuellt förtida återförande om skatten skulle höjas i framtiden. Det är också något som riskerar att förkorta den tidshorisont man kan använda för att räkna hem vinsten på en investering eller amortering.
    Personligen tror jag inte att denna risk är så stor, men man ska aldrig säga aldrig.

1 gillning