Uppskovskalkylator på bloggen | Jämför amortera eller investera

Du kan ha uppskovet tills du köper ny bostad eller reglerna ändras till det negativa för dig, man gör uppskovet en (1) gång på deklarationen sen flyter det på och du kan betala in beloppet till skatteverket om du känner att du har för mycket pengar över eller reglerna ändras, så det blir dyrare att låna av staten än banken.

En annan grej är ju att om dessa regler nu ändras om tex 7 år och du då värderar om bostaden kanske du för att låna upp till uppskovet hamnar på samma/lägre belåningsgrad ändå.

Som sagt ingen vet hur räntor/skatter eller bostadsmarknaden kommer att utvecklas i framtiden men ett lån med 0% ränta är aldrig fel!

Skulle reglerna för uppskovsräntan ändras igen kommer det bli löpsedlar så nån direkt koll tror jag inte man behöver ha :slight_smile:

Trevlig Påsk!

1 gillning

Det går jättebra att göra en frivillig återföring av uppskovet, Det görs isåfall i samband med den årliga deklarationen via blankett K2. Dvs en gång per år har du möjlighet att göra detta. Du kan då återföra hela eller del av uppskovet. Dock inte ett lägre belopp än 20 000.

Men jag ser ingen egentlig risk för dig om du väljer att lägga uppskovet till att sänka lånebeloppet. Ser bara uppsidor för dig. Jag hade alla dagar i veckan gjort just det, (om man bortser från investerings alternativet)

Den enda egentliga risken du sätter dig i är att du glömmer att ni har ett uppskov liggandes, och att när ni ev planerar att sälja bostaden och flytta till en hyresrätt alternativt köpa en bostad som kostar mindre än vad ni säljer nuvarande bostad för, att ni då felaktigt räknar med att få ut mer pengar än vad ni kommer att få.

1 gillning

Det som jag undrar om är de här textstycket på sidan:

1. I slutet av 2023 gör du ytterligare en retroaktiv ändring och tar bort uppskovet från 2017. Då behöver du betala tillbaka pengarna du fick ut, men du får också tillbaka den uppskovsränta du betalat in.
  2. De tre åren däremellan får du därför ett helt gratis lån som du kan göra någonting med.

Mitt retroaktiva uppskov är från 2016, de har under de här åren gett en fin boost i fondrobot. Ska man sälja av det nu och betala in uppskovet?