Uppstart av sparande

Hej!
Jag känner att det är hög tid för mig som 44-åring att ta tag i mitt sparade. Jag satt precis och skulle starta upp ett sparande i en indexfond men fastnade ganska snart. Jag är som sagt precis i början av min kunskap inom området känner att jag är lite ute på lite djupt vatten och därav kommer mina fråga till er.

Vilken indexfond ska man välja? Ska man välja flera, fokusera på en eller en fondrobot? Ska man spara själv eller ska man göra ett sparande tillsammans med mannen? Borde även han göra ett eget eller vinner man mer på att lägga in ett något större belopp tillsammans varje månad?

Ja som ni ser är frågorna många.

Tack på förhand!

3 gillningar

Hej och välkommen!

Jag gillar denna fondguide, då den smidigt visar bra fonder på ens egen bank.

Men först skulle jag kika igenom denna guide, som går igenom bra att veta saker kring investerande.

3 gillningar

Välkommen till forumet!

Det finns en bra kom igång guide här

3 gillningar

Nej, du vinner inget på att slå ihop ditt sparande med din partner på samma konto. Däremot förlorar du/ni på det, så undvik det! :slight_smile:

4 gillningar

Välkommen till forumet och grattis till att ha kommit till sparinsikt! :smiley:

Du har fått bra länkar redan, men välj fondrobot eller en enda global indexfond under ISK-paraplyet så sköter resten sig själv och du hinner lära dig längs vägen.

Själv!

Dels är ni två individer och allt kan hända, både i och utanför kärleken. Om en av er dör fryses alla gemensamma konton tills bouppteckningen är klar. Om alla pengarna står i ens namn och ni separerar är dessa pengar hens. Dessutom är sparande i ISK skattebefriat upp till 300k per person, så jag ser bara fördelar med eget sparande.

Det är en vanlig fråga och ett vanligt feltänk. Om A sparar 1000 kronor och B 1000 kronor och börsen går upp 10% så har A 1100 kronor och B 1100 kronor. Om A och B tillsammans sparar 1000 x 2 = 2000 kronor och börsen går upp 10% har A och B 2200 kronor. Resultatet blir alltså samma.

Då är det ju toppen att du frågar. :smiley: :+1:

3 gillningar

Hej!

Jag rekommenderar er båda att skaffa Lysa var för sig. Jag har haft Lysa i 5 år och är väldigt nöjd. Behöver bara svara på frågor och så kan ni ändra fördelningen av aktier och räntor om ni vill.

1 gillning