Långsiktigt sparande - lysa eller sigmastocks

Hej på er!

Jag har precis börjat sätta mig in i fond-världen, vilket verkligen är på tiden, och är fortfarande i research- stadiet. Har alltså inte investerat i några fonder ännu.

Från allt jag har läst hittills verkar Lysas fondrobot vara bland det bästa alternativet för långsiktigt sparande men jag har också läst om Sigmastocks aktierobot och tycker det också verkar bra.

Vad är era åsikter om dem två, är den ena bättre än den andra? Eller är det lite sak samma?

Jag håller också på att försöka förstå mig på det här med att skapa sig en portfölj och huruvida man ska fördela den procentuellt mellan olika fonder beroende på tidshorisont osv. Men just nu känns det lite som en djungel för mig…
Jag vill dels börja pensionsspara, spara till lägenhet, funderar också på att kanske redan nu börja spara till barn.
Jag är 24 år gammal student (tar csn lån och bidrag) och har en del sparade pengar, men inte väldigt mycket, så min buffert är kanske inte så stor.

Så frågan är hur mycket som är rimligt att investera i sparmål som dessa just som student. Är det rimligt att starta sparandet i alla områden direkt eller bör jag kanske ta det i etapper?

Tar tacksamt emot alla tips och råd för hur en nybörjar- portfölj kan se ut! Samt då åsikter om Lysa vs Sigmastocks

Tack på förhand!<3

2 gillningar

Börja i rätt ände genom länken nedan. Hoppa inte bara på något utan plocka på lite kunskaper först, och förstå hur du bör lägga upp helheten med dina olika mål.

Stort lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Själv kör jag båda sen ett par år tillbaka, de har presterat snarlikt.

1 gillning