Ureka söker investeringar

Hej,

Fick reklam för detta på Instagram. Någon som känner till företaget? Funderingar?

https://ureka.se/investera/

Känns skam-igt att redan nu försöka kapitalisera på ett lands ruin mitt under brinnande storskaligt krig.

Ärligt talat, hade din profil varit ny med ett inlägg hade jag anmält inlägget, men nu verkar faktiskt frågan uppriktig. Så håll dig borta från dom är min tanke. :wink:

6 gillningar

Ja, tänker likadant men förstod inte riktigt hur jag skulle bekräfta mina tankar. Verkar iallafall inte som att någon annan känner till dem eftersom jag knappt fått svar så det kan ju vara en röd flagga :sweat_smile:

Sedan ser jag inte deras ”hur”. På vilket sätt kommer de bygga upp Ukraina och om jag vinner på det ekonomiskt - är det då etiskt?

Jag gillar själv att hitta trådar om liknande (nya produkter, tjänster, investeringar etc) eftersom det blir lättare för mig som enskild att få en uppfattning om det jag sett. Kollektivet tänker snabbare och bredare än jag själv, jag måste bara ta med mig en aning kritiskt tänkande :laughing:

Varning nummer ett: Saknas ett white paper. Ska finnas när de söker kapital.

Varning nummer två: En betald artikel i en inte direkt vanlig tidning. Ingen annanstans. Varför?

Varning nummer tre: Länkar till riktiga tidningar om artiklar som stöder deras affärside men inte nämner Ureka.

Varning nummer fyra: Begränsad hemsida med gratis funktioner för formulär mm.

Varning nummer fem: Reklam på sociala medier.

Men visst kan det vara riktigt. AFIX groups hemsida som Ureka påstår sig ha en exklusiv deal med att leverera byggnadsställningar nämner Ureka i deras blogg. Men om AFIX är ett riktigt företag vet jag inte , och om det är det kan de också vara lurade. Men varför skulle de göra en deal med ett nystartad svensk företag?

Disclaimer: Jag är sjukligt misstänksam i dagens samhälle.

4 gillningar

Ekonomi är inte ett nollsummespel. Ukraina har och kommer framöver ha ett otroligt stort behov av investeringar. Det är inte att utnyttja dem, utan att hjälpa dem.

1 gillning

Absolut, därför kan ju denna typ av investering locka. Ser däremot inte bevis på huruvida just detta företag är seriöst eller inte, det var tanken med min trådstart.