USA:s energiminister: ”Historiskt genombrott”

Äntligen lite positiva nyheter!

”För första gången i historien har människan skapat nettoenergivinst, alltså mer energi än vad som förbrukas i processen.

– En av de största vetenskapliga bedrifterna under det här århundradet säger USA:s energiminister Jennifer Granholm på en presskonferens under tisdagen.”

17 gillningar

Om drivet är tillräckligt stort uppenbarar sig möjligheter. Energi är drivkraften bakom det mesta idag. Men kanske har vi överflöd på billig och ren energi i framtiden, medan helt andra saker blir dyra bristvaror. Men vid den tidpunkten är vi alla nu levande borta och glömda.

Kanske forumet består …

1 gillning

Frågan är väl mer om hur mycket plus energi den ger? Är inte det där ett skämt bland fysiker? Fusion är alltid 10 år bort i 50 år

Mvh
Fredrik

1 gillning

Tjugo spänn på mätfel

9 gillningar

Jo, so har det varit. Men grejen med vetenskap är att saker är omöjliga/utom räckhåll tills en vacker dag när det inte är så. Och från och med då så är det helt plötsligt möjligt/enkelt. Vi kanske snart är för inom fusion…

4 gillningar

I experimentet vid Lawrence Livermore-labbet genererades drygt 50 procent mer energi än vad som lades in, det är första gången ett experiment resulterade i en på pass stor energivinst.

50 procent mer energi än vad man stoppar in är ändå väldigt positivt

9 gillningar

Så har det visst skämtats tills nu då man äntligen tydligen knäckt koden enligt nyheterna.
Just nu i stunden gör det ingen direkt skillnad läser jag, men framöver så finns det fantastisk potential!
Läste nånstans att Biden önskar att få igång det första fusionskraftverket inom 10 år.
Har jag förstått det rätt kan det vara ett enormt genombrott för mänskligheten det här.

Men lyssnar man på visa skribenter i detta forum så är det tekniskt omöjligt och en återvändsgränd att vi ska tillverka vätgas i en större skala som krävs för Fussion, grönt stål osv.

Va? Alltså va? Mängden väte som krävs för Fusionskraft (deuterium/tritium) är helt negligerbar. De andra potentiella användningsområderna att använda väte som energibärare är något helt annat som kräver en energikälla av rang.

Kan du länka till några påståenden på forumet som speglar det du säger?

För det verkar som du misstolkat rätt rejält.

1 gillning

Elda vätgas är en kemiskreaktion. Att slå ihop väte till helium är att bryta den nukelärastarka kraften och är som att jämföra en volvo 240 med tsar bomba i energimängd.

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Precis, jag får det till ca 100 miljoner gånger mer energi att slå ihop väte till helium jämfört med att bränna upp motsvarande vätgas. Jag tror det är rätt lugnt att lägga energi på att producera 1 kg vätgas om vi kan få ut motsvarande 100 miljoner kg vätgas i energi…

3 gillningar

Detta ger ju lite framtidshopp i dessa tider!
Sen inser jag att vi säkert har en bra bit kvar, men ändå! :slightly_smiling_face:

Jag gissar att när jag är pensionär, så kan detta ha kommit igång ordentligt. Får de ordning på produktion och byggen i närtid, så kan det såklart gå fortare.

Undrar lite hur dagens producenter av smutsig energi tänker? Vem ska vi muta, var ska vi köpa in oss eller hur kan vi få detta till fejk news? :yum:

Spännande nyheter trots allt, ska bli spännande att följa!

Tänker också på vilket tålamod det krävs för att fortsätta försöka efter 70 år av tester som inte funkat. Imponerande!

4 gillningar

Att det funkar vet vi men problemet är väl hur man lyckas kyla plasman som är 10 gånger varmare än solens kärna. Kyler man för mycket upphör processen och för lite så har man en hög med lava kvar typ.

Mvh
Fredrik

1 gillning

En 1GWH anlägning behöver ca 0,02 kg Deutrienium per timme om man tillverkar tritium via lithium. Jordens energiförbrukning är ca 30 000 Twh per år, blir ca 400 ton deutrium per år.

Som jämnförelse kan 400 ton vätgas användas till att tillverka 20 000 miljoner ton stål som är långt över beräknade produktion för Hybrid.

Du blandar enheter (och använder felaktiga enheter) samt pratar om helt olika saker.

Vad vill du jämföra och vad vill du visa med jämförelsen?

Utan tvekan ett enormt och välbehövligt genombrott på energifronten … om allt nu stämmer. DOE skulle nog inte gå ut med det utan kvadrupelkontroller. Bådar gott även om kommersialisering såklart tar tid.

Allt är omöjligt tills det är möjligt :slight_smile:

Garanterat ett gäng i Mellanöstern och en i sin bunker i Utal som oroar sig för denna framgång.

Att gas behovet för att konvertera jordens energiförsörjning till fusionkraft är större än gasbehovet inom hybrid projektet.

För den intresserade: The Problem with Nuclear Fusion - YouTube

Det är fullständigt meningslös information.

Jag kan lika gärna säga att det krävs mer trä för att konvertera alla bilar till gengasdrift än det krävs för att bygga alla hus i Stockholm av trä.

Du blandar ihop energikälla med energibärare från fundamentalt olika användsområden.

Vad är ens det du vill säga med jämförelsen? Är det medhåll eller motbevis mot din påstådda uppfattning om vad folk skrivit på detta forum?

2 gillningar