Det har är väl allmänt känt att USA har en gigantisk statsskuld. Dock, när jag läste dagens veckobrev från Cicero fonder så blev jag påmind av storleken av densamma. Nedan är saxat från veckobrevet.
""USA:s statsskuld är nu $33.649 biljoner, upp $20 miljarder per dag och upp $604 miljarder i månaden samt $833 miljoner i timmen. För att relatera siffrorna till någonting greppbart är amerikansk statsskuld ca 1,1 miljoner SEK per invånare att jämföra med ca 92 000 SEK per svensk. I denna takt kommer skulden i USA att vara $41 biljoner om ett år… “”
De har om jag inte missminner mig ett stort handelsunderskott.
Hur är egentligen detta möjligt? Har ett land konsekvent ett handelsunderskott så lever de över sina tillgångar.
Således, vem är det som lånar ut pengar till USA? Är det amerikanska privatpersoner som köper amerikanske stadsskuldsväxlar eller är det utländska investerare?
Någon gång så måste väl långivarna dra öronen åt sig och inte längre vara intresserade att låna ut pengar? Vad är det jag missar här? Kan någon makroekonomisk kunnig förklara för mig hur det här funkar?
Kul med din fråga, har funderat över den själv. Verkar som om många länder har statsskulder. Tror att oljeländerna i Mellanöstern lånar ut en del och så lånar väl länder av varandra så att de är skyldiga varandra pengar.
Den nuvarande regeringen gör det inte bättre. Att efterskänka studentlån för att vinna nästa val är nog inte nationalekonomiskt bra.
Utöver det finns det andra saker som är helt uppåt huvudet. Inte bara på grund av denna regering utan av många tidigare regeringar.
Hur det ska hanteras är nog väldigt oklart. Om man antar en miljon SEK i skuld per invånare, så måste man förstå att många invånare inte kommer att betala in särskilt mycket skatt, utan det landar på mycket färre personer.
Tidigare hette det att Kina var den stora utlånaren till USA. Kombinationen med risken för krig med just Kina kändes i det sammanhanget något förvirrande. Den primära risken borde logiskt sett finnas i Kina snarare än i USA men rimligen är inte allting bara så enkelt.
Kina var stora när det gällde utländskt innehav av statsobligationer. Men detta peakade för ca 10 år sedan. Kina har minskat ned innehavet en hel del. Och nu måste man sälja av för att starka den egna valutan som dyker.
Kombinationen av restriktiv corona-politik och konflikt med USA har gjort att investeringarna och tillväxt faller. Och när tillväxten faller så försvinner kapitalet och växelkursen faller.
(Precis som sker i Sverige. Här förs något som bäst kan beskrivas som stagnationspolitik och då är folk inte sugna på att investera i Sverige. Varvid växelkursen faller. Och här försöker Riksbanken köpa SEK för att stärka den. Samma beteende som i Kina).
Olika fonder. Pensions, hedge, ränte . Över hela världen.
Banker i någon mån.
FED i viss mån för att ordna reservkravet (som dock är borttaget nu).
Utländska CB för att ha valutareserv.
Japan har större offentlig skuld i relation till BNP. Så dit kan USA rimligen ta sig.
Men troligen så är det ungefär där taket ligger.
Och det blir något av ett tak iom att räntebördan kan bli väl stor. Nu får man väl betala ca 5% när man emitterar i USA. Det börjar ta en del i budgeten.
Taket kommer nog inte av att folk vägrar köpa obligationer och räntan rakar i höjden. Utan av att räntebördan blir för besvärlig i statsbudgeten.
Just nu så köper folk ränte-ETF’er i massor. Någon risk ser man inte.
(Dock skall jag säga att det var mycket värre i Sverige på 70-talet. Då var räntan på statsskulden en mycket stor andel av statsbudgeten. Rena katastrofen. Dit har USA långt kvar.
Sverige nu däremot är något av ett föredöme).
24% av skulden hålls av andra länder. Inget land skulle någonsin handla med USA igen.
76% av skulden hålls av USA själva. Tänker du att de ska blåsa alla medborgare också (pensioner, försäkringar och bankkonton skulle försvinna). Då finns nog inte USA längre.
Ptja, folk lånar fortfarande ut pengar till Argentina så jag hade verkligen inte sagt att ingen skulle göra detsamma med USA. Däremot hade räntekraven på lånen såklart skjutit i höjden eftersom risken mångdubblats.
Säger inte att man ska betta emot USA… men om USA lyckas stanna uppe på toppen för evigt så vore de i så fall den första stormakten någonsin som lyckas med det.