Hur mår Sverige?

Jag följer ett antal nyhetskanaler som går igenom USA:s ekonomi, FED:s balansräkning o.s.v. så jag har väl nån slags uppfattning om hur deras ekonomi ser ut. Men hur är det med gamla Svedala egentligen? Hur sköts våra statsfinanser nu? Hur mycket är vi skuldsatta? Finns det täckning för pensionssystemet? Hur mycket QE har vi? Har vi skött oss och byggt från grunden sedan finanskrisen eller trollar vi också med låtsaspengar för att stötta upp priset på våra finansiella tillgångar? Hur mår EU jämfört med USA? Hur mår Kina? Hur mår Sverige jämfört med resten av Europa?

Jag säger dom Lövfven, det är bara käbbel.

Skämt åsido. Jag är också lite nyfiken. Sveriges Coronastrategi skiljer sig glasklart från resten av Europa tillexempel. Förr eller senare blir det tvärstopp vid gränsen. Vad händer då med kronan?

Om världsbörsen kraschar (vilket den verkar börja göra) vad händer med kursen? Blir EUR billigare eller dyrare?

Om EUR går under, om det ens är möjligt, blir Sverige en vinnare?

Eftersom jag jobbar/bor utomlands i EUR land siktar jag på 50/50 i EUR/SEK tillgångar då jag tappat bort min magiska eight ball. Går Sverige eller Europa åt faderns har jag iallafall lite att landa på.

Skulle personligen inkludera lite USD i din EUR/SEK-mix. :wink:

Det kommer väl lite indirekt med internationella bolag tänker jag.

Innan USD var världsvaluta var det pundet tror jag. Och innan det något annat. Snart lämnar vi USD troligen.

Amerikanska regeringen skickar checkar höger och vänster till alla Amerikaner oavsett om de behöver det eller inte. Jag bor i Tyskland och många amerikaner i olika online grupper frågar hur de löser in sin stimulus check (de bor och jobbar i Europa men får en stimulucheck?!).

Sjukt tycker jag. Många är påverkade och förlorat jobbet. Men många inte, varför ska de få ett bidrag? Jag själv har nog sparat pengar pga Corona hitils och skulle Frau Merkel skicka 1000€ bara sådär skulle jag bli orolig för ekonomin.

Statsskulden är inte så svårt att ta reda på. Vi mår mätt mot övriga världen rätt ok sist jag kollade.

Vi är ett land beroende av omvärlden för vårt välmående i form av handel.

EU mår som det mår. Euron har haft samma effekt som en guldstandarden på bland annat Grekland.

Att USA ger pengar direkt till befolkningen är bara ett snabbare sätt att uppnå det vi gjort länge i Västeuropa. Bidrag kallas det.

Alternativet i USA hade varit miljoner utan möjlighet att betala mat och hyror. Vad tror man effekten hade blivit av det?

Utveckla gärna den delen :slight_smile:

Jag gissar att vi kommer att fortsätta ligga topp 10 på alla välfärdsrankingar även kommande årtionden.

Oj det var många frågor. Här är några till.
Finns gud? Är där ett parallelluniversum? Vad väger antimateria?:joy:

Nä, skämt åsido. Här är mina kort-svar:
Sverige mår bättre än Kina som mår bättre än USA som mår bättre än resten av EU. Sämst mår sannolikt Sydamerika.
Svenska statens skuldsättning är låg - problemet är svenska folkets skuldsättning. Totalt är vi lika skuldsatta som den genomsnittlige italienaren, men skillnaden är att i Italien är det staten som är skuldsatt. I Sverige är det svensken.
Pensionerna räcker per automatik. Det är självbalanserande. Enda problemet är om framtida generationer inte tjänade lika mycket som nuvarande och därmed betalar in mindre i skatt - då går pensionerna ner. Pensionssystemet går inte i konkurs.
Ja, vi har trollat sen finanskrisen men har råd med det, ett tag till. Reversion to the mean är nödvändigt men Sverige klarar att trolla längre än de flesta länder pga låg skuldsättning från början. Därmed inte sagt det är bra. Bara mindre dåliga än andra länder.

Själv mår jag bra och har rätt hyfsat positiv framtidstro:)

5 gillningar

Menade inte att klampa ner på guldstandarden, använde den mer som jämförelse och borde givetvis ha utvecklat. :slight_smile:

Syftade mer på att då Grekland inte haft en egen valuta de kunnat devaluera så har deras enda möjlighet varit “austerity”. Det har i princip orsakat en depression, med diverse regeringar som kapat vid fotknölarna i statsapparaten.

Med en egenkontrollerad fiat-valuta kan man devaluera för att exemplevis locka turister alternativt stärka ens export genom att den blir billigare. Det blir också lättare för staten att betala löner till statsanställda. Det är ju inte direkt i Tyskland eller övriga rika länders intresse att devaluera euron så livet blir lättare för grekerna. Man får lite samma effekt som med en guldstandard på ekonomin när tiderna blir sämre. Här blir det stora problemet så tydligt, då ländernas finanspolitik är dess ensak men valutan är en gemensam sak.

Under 30-talet när många länder valde att gå av guldstandarden just för att kunna devaluera och kickstarta ekonomin, så valde vissa att hålla kvar. Frankrike exempelvis hade en långvarig depression p.g.a. detta. De var en av de största försvararna av guldstandarden. Efter WW2 så gick man åter på guldstandarden.

Givet detta finns det en fördel med guldet, som exempelvis i en mindre globaliserad värld. Kanske får vi se en mer tudelad värld mellan väst och öst (Ryssland och Kina) igen, där handel kanske behöver betalas med guld när misstron ökar mot varandras fiat-valutor. Vem vet.

2 gillningar