Ränteläget December - Finansiella Stabilitetsrådets andra möte 2022

Jag har börjat publicera lite mer innehåll på ränteläget.se. Tanken är att försöka sammanfatta ränterelaterade nyheter en gång per månad, eller oftare om något av betydelse händer och i mån av tid. Här är december-versionen där jag sammanfattat delar av Finansiella Stabilitetsrådets protokoll från deras andra och sista möte för året: Ränteläget december 2022.

Det fanns en del spännande att lära sig den här månaden; bland annat Finansinspektionens syn på generell amorteringsfrihet, svenska hushålls känslighet för räntehöjningar och diskussioner om nya verktyg till myndigheterna baserade på mikrodata från hushållen.

Läs gärna, kommentera här och hjälp mig skapa bättre innehåll!

3 gillningar

Citera gärna guldkornen från ditt inlägg här i forumet så att vi kan diskutera det istället för att bara länka. Det brukar bli bättre diskussioner då. :slight_smile:

3 gillningar

Skrämmande hur ensamma vi är i riktigt dåliga hörnan :face_holding_back_tears: Jmf med Eurozone nästan 3 X andelen med rörliga lån och nästa 2 X skuldsättningen / disp inkomst.

Jag har tagit upp det tidigare att vi tar hög risk på bostadsmarknaden i Sverige men jag trodde faktiskt inte att det var riktigt så illa.

70 000 hushåll som kan hamna på obestånd låter inte orimligt. Sannolikt fler om (när?) arbetslösheten ökar.

Min gissning är att vi kommer att få se en del åtgärder för att artificiellt sänka inflationen mot mer upplåning av staten.

Ex Spanien som nu slopar t.o.m. den super reducerade Momsen på basvaror från 4% vilket kostar staten över 10 miljarder EUR som man kan undra var de ska låna upp och till vilken ränta

6 gillningar

Två dumma frågor:

Vilka bindningstider klassas som “variable rate” i grafen? 3 mån, 1 år, 5 år, 10 år?

Antag att Sverige hade legat där Nederländerna gör. Då hade vi inte varit lika räntekänsliga, men betyder inte det bara att svenska räntan hade behövt höjas ännu mer för att få effekt? Riksbanken vill ju trycka ner konsumtionen och det görs ju genom att höja räntan till en viss andel av befolkningen får det tufft. Vi hade väl fortfarande hamnat i situationen “70 000 hamnar på obestånd…”? Eller tänker jag fel?

1 gillning

Eftersom Finland ligger såpass högt skulle jag gissa 1 år, för det är det minsta man kan ta på nya lån nuförtiden.

Ett problem är ju att om inte svenska räntorna håller takt med omvärlden så rasar kronan.

1 gillning

Ja, det är resultatet av 90-talets sanering av statsfinanserna som innebar att ansvar för bostadsfinansiering försköts till hushållen.
Hyresregleringen från 2’a världskriget ger inga direkta incitament att bygga hyreslägenheter med underskott som resultat vilket tvingar även de som inte vill att köpa bostad.

Men statsskulden är numera låg …

1 gillning

Japp, klickar man sig vidare hittar man originalkällan:
https://twitter.com/AndreasSteno/status/1599876942672470016

Där står det att variable rate är 1 år eller mindre.

2 gillningar

Där är också viktigt att komma ihåg Danmarks situation vad gäller bostadslån. Det är av staten man lånar pengar till sin bostad i Danmark, via banker och andra finansiella institut. Det är alltså inte bankerna som tar smällen där om allt går åt pipsvängen utan staten. Vilket gjort att man kunnat få ned räntorna överlag på alla bindningstider jämfört med här i Sverige. Kom ihåg det när man ser att Danmark är lite mer belånade än oss i Sverige, att deras räntor generellt är 0,5% till 1,0% lägre överlag på alla löptider.

Det gör bara att vår ensamhet i grafen är ännu mer uttalad.

3 gillningar

På samma sätt räknar man inte med vårat ränteavdrag om 30% vilket mildrar en 5%-ig boränta med 1,5 procentenheter.

Så det är knepigt att jämföra boräntor och bostadsmarknader och inte jämföra äpplen och päron! :slight_smile:

2 gillningar

Vi har heller inte en fungerande hyresmarknad vilket gör att det är få exit-vägar för en som sitter med en bostadsrätt i en nedåtgående marknad.

Själv ligger jag på 100% rörlig och 300% på x-axeln. Alltså långt utanför grafen.
Är inte det minsta orolig för egen del.

3 gillningar

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Ja så är det ju. Kan ju se väldigt olika ut beroende på lön, kostnader mm.

Men å andra sidan inkluderar denna grafen alla äldre med låg belåningsgrad så som samhälle ligger vi långt ut på risksidan som jag ser det.

Kraschar det för många så lär vi alla ändå få betala för det genom staten. Så det kan ju ändå påverka de individerna som klarar det så att säga :slight_smile:

1 gillning

Svensk lagstiftning där det är extremt svårt att bli av med bostadsskulder innebär en slags tröghet som minskar risken för snöbollseffekter.
Den breda skuldsättningen innebär att en väldigt stor del av befolkningen blir fattigare undan för undan istället med stigande räntenivåer.
Det är inte privatpersoners skulder som historiskt varit problemet i Sverige utan fastighetsbolagens (främst för komersiella fastigheter).

1 gillning

Min senaste makrofavorit, få som pratar makro som har så nära koppling till Sverige…

Undrar om/när @janbolmeson vågar bjuda in honom till podden…

Mycket bra sammanfattning av @rantelaget!

1 gillning