Utbilda allmänheten i den nya räntemiljön

Såg på Aftonbladet TV att folk på stan blev intervjuade och var upprörda över bankernas vinster:

Varken reportern eller någon av de intervjuade i programmet verkar förstå att det är just deras eget beteende som tillåter bankerna att göra dessa vinster. Hur kan man på bästa sätt nå ut till allmänheten och informera folk om att det ligger i deras eget intresse att flytta sin sparpengar till nischbankerna?

När jag försöker pitcha sparkonto på nischbanker till vänner och familj så är de flesta misstänksamma och undrar om det är säkert… när jag sedan förklarar att vi har en insättningsgaranti som gör det hela 100% säkert så är de ändå tveksamma och säger något i stil med “Hmm ja, vi får se kanske ska fixa det nån gång” och sen blir det såklart aldrig av.

Är det ens lönt att försöka informera allmänheten om detta?

4 gillningar

Troligen inte.
Detta har varit uppe MÅNGA gånger, men trögheten vad gäller allmänhetens konton hos de stora drakarna är påfallande.

4 gillningar

Känner du stanken från Enskilda banken?

1 gillning

2 gillningar

Kapitalister kallas såna vilja leva utav låna.

Jag tycker också det är lite komiskt när svenska folket lånar fantasiljarder av banker sen får surprised Pikachu face när bankerna tjänar pengar. Vad trodde ni liksom? :joy:

6 gillningar

Vinsterna ligger väl snarare i att dom fritt kan använda svenska folkets sparpengar för att låna ut? För varje krona på ett 0% lönekonto är det ju typ 4,5% riskfri vinst, drömmen.

1 gillning

Jag tror ändå det är lönt att tjata. Har dock inga förväntningar om att det ska gå fort.
Kan det vara en generationsfråga? Många äldre känner sig kanske osäkra på att flytta pengar till banker de aldrig hört talas om.

Även sparkonton hos storbankerna börjar väl ge någon eller ett par procent och lönekonton typ 0,25%, men ja du har rätt.

Lönekonton ger ju oftast ingenting. Är väl svårare för banken att låna ut när det sker massa transaktioner.

Men jag tycker att man borde ändra namnen. “Sparkonto” borde heta inlåningskonto och liknande.

1 gillning

Vad är det för nisch-banker man borde titta på? Relativt nöjd med handelsbanken men ser mig gärna om om det finns en vettig anledning.

Min rekommendation i nuläget är Morrow Bank (tidigare Komplett). Ger 4,1% på ett rörligt sparkonto med fria uttag, räntan kapitaliseras även månadsvis.

Du kan jämföra på

eller

Avanza har sparkonton från ett antal institut där det är lätt att flytta pengarna.

SBAB har också en marknadsmässig ränta.

Det finns andra banker där man får högre ränta, men Avanza och SBAB ger mycket högre än storbankerna. Tror nog också att Avanza och SBAB känns säkrare för gemene man.

1 gillning

Jag vet inte varför det skulle vara så viktigt att få de människor som har pengar på storbankkonto att flytta dem till nischbankkonto?

Det är ju knappast någon utsatt med kniven på strupen det gäller, dessa har knappast pengar på sparkonto. Och om nu alla som fram till nu inte brytt sig flyttade pengarna från storbankernas sparkonton, skulle dessas vinst minska så mycket att de kanske höjde utlåningsräntorna för att kompensera. Då skulle det drabba även de som idag bryr sig.

Nä, låt de som inte bryr sig fortsätta med det.

Människor är hyffsat rationella. Ett genomsnittligt kontant sparande är bara några tiotusen kronor. 4% som skattas och sedan slår du ut det per månad, så ser du hur lite det är. Några barkisar i utbyte mot risken att pengar fastnar i en liten bank på internet, oavsett om det är insättningsgaranti eller ej.

Räntorna är alldeles för låga för att de ska ha något utslag i småsparares ekonomiska beteende. För att bekämpa 1970-talets inflation så behövde bolåneräntorna ligga på 10-15% i tio år i sträck. Då var det värt att amortera ner bolånen eller köpa obligationer till barnen.
Men nu är vi fortfarande där riksbanken håller på att styra ekonomin till att Slösa istället för att Spara.