Utbildning inom offentlig upphandling?

Ändå bra sätt att få igång debatten.

Dels har man lagen om offentlig upphandling plus det vanliga ansvarslösa slöseriet inom offentlig sektor.

Det är ju tvärtom riktig upphandling är inom det offentliga, privat kan man göra lite som man vill. Går knappt kalla det upphandling inom det privata.

1 gillning

Det kan man i offentlig också. Det gäller bara att vara lite mer påläst och ha på benen.

“Som man frågar får man svar!” brukar jag säga till dem som jag har jobbat med/mot.

Det här varierar ju en del, ärligt talat. Det finns företag som har försörjningskedjor och inköp som en central del av affärsidén och andra som fungerar på annat sätt.

Nja den svåraste delen i upphandling är att förhålla sig lagen, och alla krav från politiker samtidigt som man får ev kritik från diverse hobbyexperter i media.

Skulle vilja formulera det som att inom det privata är det bara inköp medan upphandling är inom det offentliga.

2 gillningar

Kika på annonserna, tror att du hittar fler som även accepterar “likvärdig utbildning” men då måste du ju hursom kunna styrka det på något vis. Jag jobbar på myndighet som är en stor upphandlare då vi är en beställarorganisation och därmed har man även delat upp inköpen inom kategoriansvar. Jag har tidigare jobbat rent operativt som ITInköpare.

1 gillning

Tusen tack för tipset! Dick är det lite för långt för mig att pendla med tanke på barn och att få ihop vardagen. Men jag tror att jag ska börja söka aktivt. Jag kanske lyckas och får ett bra jobb :slight_smile:

Tusen tack! Vilken tur jag har att du ramlade in här :slight_smile: Jag funderar starkt på flera av kurserna jag har fått länkat. Billigare än de kurser jag hade hittat!

Jag skulle vilja styra tillbaka till huvudfrågan, jag är inte intresserad av att jobba inom privat sektor och vill gärna göra rätt och bidra mer inom offentlig sektor.

Jag vill också jobba med upphandling för att se till att bidra med det jag kan för att det ska bli mer korrekt och rätt :slight_smile:

Privata åsikter kring LOU eller hur upphabdlingar görs kan den som är intresserad starta en egen tråd om. Tack på förhand!

Tusen tack till er som verkligwb tipsat mig ni har fått mig att våga mer! :smiley:

Igår hittade jag en annons som sthlm stad lagt upp men som jag tyvärr inte hann söka men nästa gång så jävlar. Under tiden kan ju jag plugga lite på universitet som jag har saknat lite :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Visst kan man beskriva det så. Jag menar bara att komplexiteten inom det privata ser annorlunda ut. Hur komplext det sedan verkligen är/blir varierar mycket mellan olika företag och branscher.

Hej,
Din bakgrund räcker, skulle inte rekommendera någon av följande kurser.

Däremot om du har betygen för att ta dig in på Stockholms universitets upphandlingskurs a 15 HP, kan vara en bra grund.

Har du tidigare erfarenhet av LOU eller LUF? Annars skulle jag rekommendera att börja läsa på så att du kan visa på en arbetsintervju att du har förståelse för följande områden.

Antingen kan du gå via något konsultbolag som sedan ser till att du får ett uppdrag på området, eller så söker du till Myndigheter, Kommuner eller landsting.

Vissa myndigheter tar även in anställda som inte har så stor erfarenhet på grund av bristen på upphandlare och utbildar dem internt.

Räkna inte med att ha kontakt med leverantörer så mycket, en del kontakt med projektledare och övriga projektmedlemmar kommer ingå. Men det mesta av arbetet är ren och skär administration som du kommer genomföra helt själv.

Jag förstår dig helt och hållet. Jag har tidigare varit intresserad av upphandling av samma skäl som du, även om jag är mer nöjd med hur jag har det nu än jag hade varit med “upphandlingsspåret”. Det var en av de vägar framåt jag tittade på för länge sedan.

Det är samtidigt viktigt att komma ihåg det här med affärsmässighet. Mycket av bristerna inom offentlig sektor handlar om att fokus ligger på att “göra rätt” i meningen genomföra olika moment på ett rituellt sätt. Att man kan ringa upp leverantörer och förhandla ner priserna eller hitta andra mer kreativa sätt att leverera resultat är på många håll underskattat som verktyg. Jag skulle tro att man ofta följer manualer för hur saker ska göras och där ingår inte sådana inslag.

Ett tips som jag fick höra om när jag jobbade inom upphandlingsområdet är att jobba med upphandling inom säkerhetsrelaterade verksamheter (typ Säpo). De betalar tydligen bra men där får man inte jobba på distans alls.

Tack! Jag har mailat för att kolla avseende behörigjet till kursen, inget svar ännu dock :unamused: känner mig rätt hemma kring lagrum, dels är det ett intresse och dels läste jag minst 30 hp inom juridik men det skadar absolut inte att fräscha upp kunskaperna!

1 gillning

Vad jobbar du med nu? Varför valde du det istället för upphabdling?

Att inte kunna jobba hemma är svårt jag uppskattar friheten och tiden jag sparar in så mycket!

Jag jobbar med internationellt bistånd. Det var dock via området upphandling som jag kom dit jag är nu. Jag har inte valt eller valt bort något mer aktivt. Jag har mer haft ett antal idéer om intressanta områden och hållit flera dörrar öppna parallellt. Sedan har allt fått styras av vilka möjligheter som dykt upp. Inom de flesta områden finns olika tydliga karriärvägar. Lyckas man komma in på ett visst ställe blir det lätt att fortsätta på det spåret.

1 gillning

En nyanställd offentlig upphandlare i Stockholm utan relevant arbetslivserfarenhet kommer inte få runt 50. Snarare 31-40.

2 gillningar

Detta är korrekt. Det som kan påverka är akademisk utbildning, annan relevant arbetslivserfarenhet och ålder.

Låter som ett roligt men tufft jobb. Men kan du berätta mer om hur upphandling öppnade upp dörren för biståndsarbetet? Vad har du läst?

Jag antog att det skulle vara lägre. Hur samlar man på sig efarenhet snabbt så lönen kan öka?