Utbrändheten blev en väckarklocka | Så blev jag ekonomiskt fri

Ser fram emot avsnittet när det väl kommer :slight_smile:

1 gillning

Grymt jobbat, ser redan fram emot avsnittet! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Efter att ha sett det något cringeiga (#downwiththekids2018) avsnittet av Ekonomibyrån om FIRE längtar jag ännu mer till nå’t vettigt på svenska om FI(RE).

2 gillningar

Inledningsvis drev jag enskild firma, men från 2018 så blev det ett AB. Jag omsatte ca 2,2 MSEK förra året. Landar nog på ungefär samma i år. Tar ut ca 45 tusen brutto för att hamna under gränsen för statlig skatt, så majoriteten av pengarna stannar i bolaget. Tänker pytsa ut dem som utdelning enligt 3:12 i många år framöver eller så länge det är förmånligt. Minova Projektkonsult AB - Företagsinformation | hitta.se

4 gillningar

Vad kul att alla är så positiva! Jag ska göra mitt bästa för att det blir ett givande och matigt avsnitt! :slight_smile:

12 gillningar

Älskar att du @Monica är den första gästen på 222 avsnitt som har med dig egna frågor till avsnittet från dina läsare. Som dessutom har kul åsikter om vår blogg. :joy:

“Jag har läst din story och insett att du tar en mycket högre risk än vad rikatillsammans förespråkar med sin fyra hinkar filosofi. Hur lång tid hade det tagit dig att bli ekonomiskt oberoende om du sparat som de förespråkar?”

“Dito på hur du tänker kring “stay rich” om det är superduperräddhågsna varianten som de förespråkar eller om du fortsätter ta högre risk”

Eller tycker att du ska rätta oss kring att vi har fel:

Tycker att RikaTillsammans har en negativ inställning till löneväxling. Så det vore fint om du kunde visa på ditt fina exempel.

Sjukt roligt. :joy: Jag har en känsla av att det här kommer bli super. Dock stor risk för att det blir två avsnitt. Har dock svårt att se att någon kommer protestera…

8 gillningar

Haha, jag hoppas att du tar det på rätt sätt. Tanken var bara att ge en hint om vad folk som inte hänger i forumet undrade över, inte att det var frågor som jag förväntar mig att du ställer.

Vi samtalar och ser vart vi landar, sannolikt på krokiga sidospår! :grin:

5 gillningar

Vilken fin historia Monica. Verkligen fantastiskt att läsa att du landat rätt i både din ekonomi och livssituation. Grattis!

Jag tror att många (även här på forumet) inte inser hur stor faktor hälsa och välmående kan börja spela i sin ekonomi. Ekonomi kan styras av hälsan och tvärtom. Såväl negativt som positivt… och i ditt fall både och i rätt ordning. :nerd_face:

Det handlar inte alltid bara om pengar, sparkvot och aktier. Jag hoppas att podd-avsnittet blir av och att både aspekter belysas.

3 gillningar

Stort grattis! Så otroligt bra gjort, ser fram emot avsnittet!

2 gillningar

Då är intervjun med @Monica online. Än en gång ett stort tack @Monica för din inspiration och att du ville vara med:

Här är också en länk till Monicas grupp “Pensionsguiden” på Facebook.

7 gillningar

Tack själv, det var intressant. Vete tusan om jag någonsin vågar lyssna på det. :joy: :joy:

3 gillningar

Mitt tips är att inte göra det. :joy: Lyssnar aldrig på poddar jag varit i med. Ungefär som man aldrig ska låta den som blir fotograferad att välja kort. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

1 gillning

Jätte-jätte-jätte-bra avsnitt! :grinning::+1:

Stort tack! Det gav mig nya infallsvinklar att fundera på både mht vårt företagskapital och planering av pensionsuttag ! :thinking::grinning:

2 gillningar

@janbolmeson 2017: “Jag tycker FIRE-rörelsen missar målet.”

@janbolmeson 2021: ”Vi i FIRE-rörelsen …”

Vem är du och vad har du gjort med vår @janbolmeson ? :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 gillningar

Haha, måste fått hjärnsläpp. Oklart vid vilket tillfälle… :joy:

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Det går inte bara att starta företag och ha 50 % marginal i alla områden

Vad kul att du uppskattade det! Min erfarenhet att allt för många företagare bara har sitt överskottskapital på ett sparkonto (även om jag tror att företagarna i detta formum är betydligt mer om sig och kring sig).

Sen är ju uttagsplanering som ett 2000-bitars puzzel. Så himla kul å dessutom är det inte som ett vanligt puzzel som bara går att lägga på ett sätt. :slight_smile:

2 gillningar

TACK för det för mig kanske viktigaste och mest inspirerande podavsnittet hittills @janbolmeson @carolinebolmeson @Monica (och då har ni ändå haft många höjdare tidigare)! Som 52-åring med missade chanser att ta tag i min ekonomi tidigare och under en kort period iaf nästan FI, dock långt från retired var det så befriande och bekraftande att ta del av din story! Sedan ett år har jag börjat ta bättre lång- och kortsiktigt grepp om min ekonomi. Den tunga känslan som pensionsprognosen gett mig är efter att ha lyssnat mer av ett j-vlar anamma och busighet - min ekonomiska framtid är fortfarande ljus och öppen.

3 gillningar

Bra avsnitt, speciellt delen om att komma till insikt om läget och aktivt ställa om. Hela rensa, flytta, ändra, våga är kanonbra för alla, oavsett läge i livet.

Jag zoonade ut lite kring företagsdelen. Det gör nog vi i non-profit-branschen som trots allt gillar det vi gör. Företagsidéer kan man ha och företag kan man driva, men om man vill stanna i det jobb man har, då blir siffrorna därefter.

Hursomhelst, jag gillar också att @janbolmeson nu kommit ut som FIRE-aktivist. Det har vi nu bevis på. :smiley: Då ser vi fram emot avsnittet med Oskar och Maribel nu, som en naturlig fortsättning på din resa för att förstå FIRE-folket fullt ut.

3 gillningar

"Jan: Detta är fånigt, det känns som att detta är en grej jag borde ha fattat för längesedan. Det slog mig nu när jag fyllde 40 år och vi tittade på vår ekonomi. Har man haft ett jobb och tjänstepension så behöver man egentligen inte tänka på resten av livet utan vid 65 då eller den åldern man väljer att gå i pension så kickar pensionspengarna in.

Egentligen behöver man inte den där 25 gånger årsavgiften utan du behöver egentligen bara brygga tiden från att du väljer att gå i förtidspension till att din pension går igång.
"

Hallelujha moment!

7 gillningar