Utdelning i företag skapar kris

Har en vän som förra året tog en större utdelning förra året vilket har satt personen i kris då denne inte har ork att hantera situationen pga diverse livsomständigheter. Detta är också något nytt för min vän som inte är van att ha så här mycket pengar. Jag har för övrigt skickat avsnitt #191 då tipsen kan appliceras i denna situation men jag vet inte om personen i fråga har ork att lyssna på avsnittet.

Ska kortfattat summera hur min vän relaterar till investeringar:
Personen är skeptisk till fonder och aktier men känner en trygghet att spendera mycket på boende för att dels minimera risken för att någon skulle stjäla men för att investera på något sätt.

När vi har pratar har det uttryckts att personen känner förtroende för sin bank (SEB) då de ofta är snabba att hjälpa till och “har lovat” att ge tillbaka eventuella kickbacks om de skulle hjälpa min vän med sina pengar. Detta är något personen i fråga överväger, att SEB då ska förvalta pengarna så att personen inte gör några förhastade beslut.

Min tolkning är att personen i fråga behöver rådgivning hur utdelningen ska förvaltas och hur personen ska tänka kring sitt företag. Personen vill inte köra en FIRE, snarare ha en trygg vardag och ha det trivsamt på sitt jobb så bekymmersfritt som möjligt.

Tänker att det finns bra tips här på forumet, någon som kanske gjort liknande resa och kan rekommendera en oberoende rådgivare?

Jag tänker såhär. Man kan ta ett djupt andetag. Han/hon behöver inte bestämma sig nu-nu-nu vad man ska göra med pengarna, jag tycker att överlåta förvaltandet till en bank även det låter som ett förhastat beslut men det kan vara jag som är cynisk. Ta några månader och figure stuff out, läs på, se över vilka alternativ det finns utan att känna stress över att man måste bestämma sig snabbt. Att bestämma sig för var man ska förvalta sina pengar är aldrig ett akut ärende, om man inte håller på med typ daytrading.

Sen i slutändan är det ju han/hon som ska välja vad som ska göras med sina pengar, och det kan vara viktigare att det känns bra och tryggt än att det blir optimalt sålänge man är medveten om att man kan behöva bli lite mer insatt för att få bättre avkastning.

2 gillningar

Hmm, varför skulle en aktieutdelning innebära en kris? Om det är något med ekonomin i bolaget eller något skattetekniskt dilemma personen oroar sig för, borde väl rätta vägen vara att kontakta dennes revisor?

Oavsett, en summa pengar har skiftats ut från bolaget till denne personer som nu har den på sitt konto. Bra där. Är det livsavgörande summor (tiotals miljoner eller mer) vi pratar med finns det ju många firmor som har förmögenhetsförvaltning och rådgivning. Ett första steg kan ju vara att prata med banken, även om de är ulvar i fårakläder, tror jag de har ett intresse av att försöka hjälpa till, även om man får vara beredda på att de försöker kränga sina egna produkter. Kanske är ett bättre alternativ att boka in en sittning med en oberoende rådgivare, jag är säker på att jag har hört Jan rekommendera någon i nåt poddavsnitt.

Håller helt med din vän om att det inte är läge att investera något alls, utan att först ha gjort ett väl avvägt och aktivt val om detta först. Att inneha väldigt mycket pengar kan vara omskakande i sig. Låt pengarna ligga och vila på bankkontot, tills de är redo att användas. Det är ingen brådska. Är man dessutom rädd för tjuvar ligger ju pengarna tryggt i bankens datorsystem någonstans i världen. Det är tack och lov inte så att du får 10 resväskor med pengar som du nu måste ta ansvar för själv.

Kul för din kompis att bolaget har gått så bra!

/H

1 gillning

Precis, får uppmuntra att ta det lugnt och inte stressa in i något även att överlåta förvaltning.

Tack för input!

Jag brukar rekommendera lite olika rådgivare beroende på situation.

• Billigast och “generella” - Småspararguiden - jag gillar både Andreas och Patrick. Tar fastpris för rådgivningstimme. Räcker gott och väl för de allra flesta.

• Anders Kollberg på Kollberg & Enqvist brukar jag rekommendera när det gäller pensionsrelaterade frågor, då hans är bäst på dessa.

• Henrik Tell på EffektivFF och Ricard Nylund på RealFF är mer “klassiska” finansiella rådgivare som jag har förtroende för och som är oberoende i att de inte har egna produkter. Tar procent på förvaltat kapital. Skulle säga bäst för belopp om 5 - 20 Mkr.

• Per Palmström på Evida är mer av Family Office-karaktären som är väldigt när det gäller stora belopp. Skulle säga passar bäst från 10 Mkr.

2 gillningar

Det är mer en känslomässig kris då det är mycket pengar privat men personen skulle önska klarhet utöver det revisorn hjälper med.

Banken vill säkert väl men likt du så känner jag mig skeptisk till deras hjälp och antar att en oberoende rådgivare kan vara bra, gäller bara att hitta en med gott anseende. Okej, ska se över vad för rekommendationer som Jan har gett tidigare.

Min vän är lite orolig för att någon typ skulle göra inbrott och tvinga denne att föra över pengar till tjuvarna. Har hänt i vår bekantskapskrets att en har blivit kidnappad av ekonomiska anledningar så oron är lite befogad. Därför upplever min vän att det kan vara bra att göra ett större belopp ilikvitt på något smidigt sätt, därav gillar personen idén med att investera i fastighet.

Men jag ska uppmuntra att sitta still i båten och låta det ta sin tid så att personen kan göra ett väl avvägt och aktivt val. Tack för råden!

1 gillning

Tack för att du tog dig tid att svara, ska kolla in dessa!

Hmm, tänkte inte på personsäkerhetsaspekten faktiskt. Dock, oavsett om pengarna är investerade eller existerar likvida på ett bankkonto går det inte att överföra större belopp hur som helst idag. Dessutom kan ju knappast tjuvarna utan insiderinfo veta vart pengarna befinner sig, så jag undrar om det inte är en falsk säkerhet att tro att man inte kommer bli utsatt för rån eller utpressning om man bygger ett flott hus, tvärtom signalerar det nog till omgivningen att “här finns det pengar”. Mitt tips skulle nog vara att göra dig så ointressant för omgivningen som möjligt, om du vill minimera risken för utpressare. Rånet kommer att inträffa oavsett om du har pengar tillgängliga eller inte, och beroende på vilka som genomför brottet kanske till och med en swishning på 50000 kr göra att de ger sig av utan att bruka våld.

Ett bra larm är ju en trygghet oavsett, speciellt om man tycker sig vara i ett “utsatt läge”. Jag har själv funderat mycket på vilka “nya” bekymmer man får av att ha mycket pengar, kanske något för Jan och Caroline att kåsera om i ett poddavsnitt. Det är inte helt trivialt att “leva som vanligt” om man kanske fått 20 miljoner på ett bräde. Att hålla tyst om det är dock en bra början…

/H

Kommer faktiskt ett avsnitt på temat inom kort. :joy: