Detta är min första interaktion med detta community efter flera års troget lyssnande på podden. Hoppas det går vägen och att jag inte gör bort mig Var snälla!
Jag står inför ett lyxproblem som tynger mig orimilgt mycket då jag är något av en orolig själ. Efter en lägenhetsförsäljning kommer jag att få en större summa pengar. Efter att jag satt av pengar för ny värmepump och solpaneler till mitt nya hus, samt en schysst buffert (kanske krävs för att hantera elen i vinter, vem vet) har jag 2,6 miljoner kvar. Dessa ska givetvis placeras och fram till nyligen hade jag en plan som jag hade förtroende för.
Jag tror att dessa placeringar skulle komplettera mina redan befintliga placeringar på Avanza väl (som i skrivande stund är ca 1100k), samt föra mig upp på Private Banking-nivå hos Avanza, vilket i sin tur skulle kunna ge mig den där behagliga bolåneräntan som finns där.
Dessa placeringar bör göras så snabbt som möjligt enligt Avsnitt #256.
Allt gott så långt.
Ett problem uppstod när jag presenterade min plan för två goda, ekonomiskt orienterade, vänner (vid separata tillfällen, de känner inte varandra) och båda ansåg att det är en dum idé att gå in med allt när världen ser ut som den gör nu. Båda pratade om rådande bear-market och en rekommenderade att jag skulle läsa en bok som heter Bear Market Investing Strategies av Harry D Schultz innan jag gör något dumt. Kanske har någon här läst den och har en åsikt om den ger en vettig insikt om läget? Jag är dessvärre inte en sådan som slukar ekonomiböcker, jag konsumerar istället ekonomipoddar (främst RikaTillsammans) och det är baserat på dessa som jag konstruerade min plan.
En justering till planen är att jag placerar omedelbart som tänkt och sedan belånar värdepapperna till någon procentsats som jag ännu inte tänkt ut (alla är obelånade just nu) för att placera mer om det är så att innehaven faller mycket.
Just ju känner jag mig villrådig. Är min grundplan/justerade plan vansinne? Är det mina goda vänner som inte hänger med i ekonomisk teori? Jag vill väldigt gärna ha fler inputs från ekonomientusiaster, det är därför jag gick med i detta forum.
Hej och välkommen! Jag tycker du ska strunta i dina vänner sen kanske du tycker det känns läskigt att kasta in exakt allt samtidigt
… Men du har ju också alternativet att sätta in någon/några procent i månaden. Som du hittat så är det matematiskt “rätt” att kasta in allt samtidigt men det skulle nog kännas förargligt om börsen dippade 10 % till veckan därpå!
Ett alternativ är ju att sätta in allt och sen inte logga in alls på några år också…
Av nyfikenhet, vad har fått dig att välja Avanza Zero som brukar avrådas ifrån i podden och på forumet?
Grattis till din ekonomiska situation. Den ser bra ut!
Jag delar upp ditt inlägg i två delar:
Om ditt investeringsupplägg med fonder är bra. Det tycker jag, du investerar brett och på flera ställen. Min enda tanke här, är att du verkar ha två hinkar, en buffert och sen 100% aktiefonder. Du har inte funderat på att ha ytterligare en mellanrisk hink med 60/40 upplägg? Det är en stabil hink som är mindre känslig för upp och nedgångar.
Sen din fråga kring när du ska investera, om det är dåligt nu i dagsläget. Statistik och historik talar för att det är bäst att köra in allt idag, om man låter de vara under hela perioden. Mer tid i marknaden är bättre! MEN, det finns en emotionell risk med det. Att om fonderna går ner säg de kommande åren, så finns risken att du börjar pilla med de och då riskerar att tappa värdefull utveckling. Därför råder man folk som är emotionella i sin investering, att dela upp investeringen i mindre delar och månadsspara in dem. T.ex. dela upp ditt belopp i 24 delar och månadsspara in dem, under två års tid.
Du nämner att du är en orolig själ (vem är inte det?). Därför kan det vara en god idé att dela upp din investering enligt ovan.
Det är ingen djupare tanke där egentligen. Extra exponering mot de stora bolagen i Sverige låter som en god idé, samt att jag länge sparat i den. Det är givetvis inget argument för att ha kvar den, jag är inte så värst nostalgisk gällande placeringar. Vilket lämpligt alternativ brukas det talas om här på forumet?
Min tanke är att riskera alla pengar jag egentligen inte behöver inom de närmaste 10 åren och hålla resten på bankkonto. Det må vara en del risk förenat med det, men jag har en ganska bra lön och långt kvar till pensionen (jag är 35).
Fast då blir jag orolig och missnöjd med mig själv för att jag inte tagit det matematiskt korrekta beslutet, när jag i andra sammanhang betraktar mig som en ganska så rationell person.
Vad tror du om den justerade planen? Alltså att köpa allt på en gång och sedan vara beredd att belåna om innehaven faller långt under utgångsvärdet.
Jag tycker du har det så pass bra ställt för att vara 35 år så jag ser ingen anledning med att du ska belåna.
Jag tror det är en bra idé för dig att ha en 60/40 hink för utgifter om 5-10 år, som du kanske inte känner till idag. Visst kan du ha en buffert men den kanske måste vara väldigt stor för att sova lugnt i 10 år. En 60/40 hink blir som en andra buffert men med skydd mot inflation osv.
Med en 60/40 hink blir du också mindre beroende och orolig över din 100% hink. Då kan du kanske köra in allt idag vilket är matematisk korrekt.
Hade även en tanke om dina fonder på Avanza och Savr (100% hinken). Eftersom du ska köpa för så mycket pengar så hade jag nog haft flera fonder för att minska risken i en fondförvaltare t.ex:
Kom att tänka på en grej angående fyra hinkarprincipen.
Du kan ju ha en extra bufferthink i en 60/40 hink, som en extra buffert dvs lika stor som din buffert idag. Sen om du tycker att det är komplicerat med räntefonder osv. Så kan du ha ett Lysa konto för din 60/40 hink.
RikaTillsammans avsnittet med 4 hinkar principen är jättebra! Men det är lite mer fokus på FIRE och är ganska komplicerad. Se 60/40 hinken som en buffert för lite längre tidshorisont, t.ex. om du får barn, ska köpa en bil osv. Ett mellanting mellan idag och framtiden. Dessutom är en 60/40 den fördelning som har 0% misslyckandegrad på lång sikt.
Belåningsgraden är 50% och lånets storlek är på 2810k. Både jag och min sambo står på lånet och betalar lika mycket var i ränta på det. Att få till en schysst ränta gynnar alltså även hennes ekonomi.
Just nu har vi 1,03% i ränta på lånet, bundet till månadsskiftet november-december i år. Jag ser mina möjligheter att få samma coola ränta igen som ytterst små inom den närmaste tiden
Full förståelse för det och välkommen hit förresten
Din plan ovan med ”all in” är det statistiskt / matematisk rätta svaret över lång tid, lång sparhorisont gärna en bra bit över 10 år, helst längre och baserat på att du inte freakar ut om börsen rasar 50%.
Sen finns det även det emotionella svarat (tex om man vet att man inte är så risksugen, anar eller inte alls vet hur man reagerar i en stor krasch) och det svaret skulle nog lyda i att månadsspara in pengarna på 1-2 år. Kanske t.o.m. att dubbla insättningarna i en krasch så tex 2 år blir 1 år tills de är inne.
Personligen tror jag du har en fin tajming att få dessa pengarna just nu. Att kunna lägga in dem i dåliga tider kan ge fantastisk avkastning på sikt. Som en försiktig general med inte så lång sparhorisont så hade min plan varit att månadsspara in 100 kkr i månaden. Så får det ta den tid det tar men det är ju jag. Jag hade också gillat möjligheten att dumpa in mer på lånet av de icke investerare pengarna om jag under tiden kände att räntan stack iväg för mycket. Man har handlings alternativ. Det gillar jag.
Tyvärr kan ingen egentligen ge dig ett skarpt råd att göra det ena eller det andra eftersom det handlar om din risktolerans som vi inte har en aning om