jag hade också satsat på 100k i månaden i ca 24 månader. eller till och med väntat till sommaren 2023.
Som många sagt att köra in allt är statistiskt kanske bäst men psykologin på det är svårt. Försöka dela upp köpen och håll en buffert. Det kanske blir bra läge på någon aktie eller dylikt?
Allt beror ju på hur aktiv du är och följer dina favoriter. Annars kör på dollar cost average.
Jag har läst svaren här och tänker att det är tydligt att vi funkar olika. 
Din plan med en rejäl buffert och därefter 100% aktiefonder är enkel och bra och precis som jag också vill ha det.
Jag hade nog köpt fonder för 50% så fort som möjligt. Det är en tillräckligt stor summa för att det ska kännas lite läskigt, men inte värre än att det funkar, mentalt. Och så följer man det som är statistiskt ”rätt” med i alla fall hälften av pengarna.
Därefter hade jag avvaktat, kanske satt in 100tkr varje månad, eller väntat.
Grattis till en fantastiskt god ekonomisk situation!
Lycka till! 

Grattis. Sitter i samma sits där vi sålt lägenhet och får in en större summa (för mig). Inte alls lika mycket som dig ska nämnas. Vill dela en länk:
Kommer själv lägga in allt i 100% aktier och inte vänta. Allt på samma konto hos avanza så att jag kan utnytja belåning i framtiden.
60% globala indexfonder
10% global småbolagsindex
10% emerging markets avanzas
20% sverige index / fastigheter / investmentbolag
Dollarn är urstark just nu och det mesta värdet finns därborta så överviktar lite sverige just nu. Mer för pengarna känns det som. Rekomenderas att lyssna på Just Keep Buying serien. Vad är det? 5 delar + något bonusavsnitt. Lycka till, till oss båda.
Intressant att så många anser att man ska gå “all in” på börsmarknaden.
Själv är jag orolig för den. Det finns ju en del ekonomer och börshandlare med gott “track record” som förutspår stor nedgång på börsen för att inte tala om ren börskrasch. Och det finns ju annat som pekar på det.
Därför tvekar jag. Har trots det börjat månadsspara på börsen med mindre summor på flera ställen. Men tvekar med resten av pengarna. Å andra sidan äter inflationen upp dem. Synd att alternativa investeringar har liknande problem och risker.
De aktier och fonder jag sedan gammalt har räknar jag med att realisera om 10 år och så där är det en annan situation (för mig).
Min bild är att aktiemarknaden redan har allt det negativa inprisat så jag hade gått all in om man kan låta bli att sälja på 10 år
Jag har repeterat Avsnitt #190 med det fyra hinkarna och förstår att mitt boende kan räknas in i mellanriskhinken. Vi har bara belånat huset till 50% och har gott om utrymme att få till mer likvida medel genom ökad belåning om det skulle krävas.
Jag frågade dem och de har faktiskt satsat en del pengar efter sina gissningar. En av dem har köpt bear-certifikat på de amerikanska techjättarna och den andre har tagit ut 25% av sin portfölj i cash för att han tror sig kunna köpa billiga aktier i november kring amerikanernas mellanårsval.
Varför hade du väntat till nästa sommar?
Tackar! Detta är ju, som jag skrev i mitt urspringsinlägg, bara ett lyxproblem. Nästa lite skämmigt att säga att jag oroar mig över detta, men oroar mig gör jag. Det ligger i min natur förmodar jag.
Den serien avsnitt gick ju nyligen, så dem har jag kvar färskt i minnet! Jag är en trogen lyssnare ![]()
Det är ju min grundtanke också. “Inga problem”, tänkte jag. “Jag kör på det matematiskt korrekta och lämnar känslorna utanför”. Men när jag väl står här och ska investera mina miljoner, då känns det en hel del ändå. Mycket på grund av att så många andra ekonomiskt orienterade personer säger att de hade agerat annorlunda om de var i mina skor.
Det ska jag ju förhoppningsvis kunna låta bli att göra. Sedan vet man förstås inte vart livet tar en. Skilsmässa, rysk invation eller en diagnos om obotlig cancer kan ju sätta käppar i hjulet och kräva radikala omprioriteringar.
Ja. Just detta. Detta gör mig orolig också.
Ej att förglömma att det finns en del ekonomer och börshandlare med gott “track record” som förutspått stor nedgång på börsen för att inte tala om ren börskrasch, varje år sedan 2010. Och se, de fick rätt till slut!
Det finns ju fördelar med att vara domedagsprofet. Antingen kommer domedagen inte och då är det härligt att vara vid liv, eller så kommer domedagen och då är det härligt att ha rätt!
Det var en bra artikel, tackar!
Den första vännen är svår att kvantifiera eftersom jag inte vet i vilken grad hen har köpt bear-certifikat men om den andra bara har 25 % i kontanter så låter det som att hen ändå tror mer på att det kommer att vara bättre att ligga i börsen än i kontanter. Annars borde väl hen rimligtvis ha över 50 % av sina besparingar i kontanter just nu?
Detta påverkas ju såklart av sådana saker som hur ens personliga nyttokurva i förhållande till förmögenhet och tid ser ut. Exempelvis, om jag är skyldig maffian 100 000 men bara har hälften och de kommer att fimpa mig om de inte får pengarna inom en vecka så kommer jag ju vara villig att ta en mycket större risk eftersom allt under 100 000 innebär att jag dör. Så om din vän har en radikalt annorlunda preferensstruktur än dig så kan hens råd och hens beteende såklart vara i samklang.
Men om så inte är fallet så tycker jag att det låter som att du ska kasta in en rätt stor summa på börsen på direkten om du vill ta rygg på din ekonomiskt insatta kompis.