Så här i volatila tider med nedgång hade det känts trevligt att se lite pengar flyta in via utdelningar. Vet att det även kommer in i fonderna, men de syns ju inte och skapar inte samma positiva känsla.
Aktier har jag inga, men xact högutdelande hade varit trevligt att ha nu. Trots sur nedgång går ju företagen bra och höjer till och med utdelningen.
Kanske dags att köpa lite andelar i xact högutdelande för att få lite positiva vibbar i vardagen under dessa grå stunder.
Intressant idé! Ser att den ligger bara strax över sin trendlinje, så det kanske är läge - eller hur ska man egentligen bedöma läget? Och om räntorna stiger blir det väl mer sug efter aktier med utdelning?
Men är det läge nu, då utdelningsperioden börjat precis. Ska man inte egentligen köpa ett halvår före, då priset brukar öka ju närmare utdelningsperioden man kommer?
Inte direkt. Utdelning eller inte spelar ingen roll. Det är bolag med låg belåning och mycket eget kapital som klarar högre ränta bättre. Dvs mer värdebolag. Men vi har ju redan sen nästan ett år tillbaka sett relativa prisrörelser som drivit upp priserna på värdebolag kontra tillväxtbolag.
Jag gissar att andra faktorer inverkar mer, utdelning känns så förutsägbart att det borde vara hyfsat inprisat på längre sikt, men vet inte. (Tittar jag i min skärmdump och jämför med föregående år, så får jag (total amatör på detta) känslan (illusionen?) att det ännu finns tid - om man nu antar att det faktiskt finns en “utdelningpuckel” varje år.)
Detta skulle då vara en del av aktiedelen i den passiva hinken, eller som lite tråkigare del av lekhinken - eller vad tänker ni?
Jag gissar att du har fått, och kommer få, bättre totalavkastning med t.ex. Plus AllaBolag Sverige.
Men sure, behöver man positiva känslor så är utdelningar ett sätt att få det. Men förlorad avkastning låter som en väldigt dyr metod att få positiva känslor, jag skulle istället rekommendera fler träffar med bekanta eller nåt annat roligt
HBO/Netflix/Disney+ är mycket roligare än nyheterna. Men jag tycker ändå att nyheterna är helt ok för stunden, det kunde ha varit mycket värre
Börsnyheter:
En vanlig modellportfölj med 80% LF Global Indexnära och 20% Plus AllaBolag Sverige har gått ner 6.2% i år. Lysa Bred har gått ned 4.8% i år. Och man ska inte glömma att detta kommer direkt efter 2021 där svenska börsen steg nästan 40%. En korrektion på ~5% (hittills) efter det superåret är bara nyttigt.
Rysslandnyheter:
Vi får se om nånting faktiskt händer, men hittills har det mest varit “a medium size dog with a big dog attidude”.
Covidnyheter:
Självklart jättetråkigt med den här pandemin som aldrig verkar ta slut. Men jag träffar ändå folk varje vecka som genuint är rädda för att dö, vilket jag förstår eftersom nyheterna ständigt vill säga hur många som dör varje dag, men jag tycker personligen man behöver ha lite perspektiv (se bild från SCB).
Så summa summarum, börsen är nästan på ATH, vi har inte haft en väpnad konflikt i vårt land på superlänge, och det dör nästan färre än nånsin om man tittar 50 år tillbaka. Helt enkelt har vi det jättebra . Njut av tillvaron istället för att oroa dig