Utdelningsstrategin vs amerikanska 1-åriga statspapper

Noterade att 1 år US Treasury Bills just nu ger ca 5 %. I min värld är det högre än vad många företag ger i utdelning. Borde inte det logiska beslutet för alla som följer den så kallade “utdelningsstrategin” där utdelningarna är det viktigaste vikta om till räntepapper? :roll_eyes::thinking:

1 gillning

Hur köper man det som (svensk) privatperson? Verkar meckigt via TreasuryDirect FAQ — TreasuryDirect om det ens går för non-US. Med en ETF eller liknande så tar man ju diverse ränterisker i vanlig ordning

1 gillning

För den som är långsiktig är det just precis då räntorna ökar över yielden man ska köpa utdelningsaktier. Varför? Jo för att strax efter (bör) dessa rasa i pris, så att yielden ökar till något över den hos räntepapprena, för att kompensera för risken.

Köp i svackan, så låser du in en hög yield för framtiden. När räntorna vänder ner (kan säkert ta 5-10 år), får man då också en prisökning på sina utdelningsaktier, eftersom kapital flyr räntor och in i bolag som delar ut.

4 gillningar

Enligt fondbolagens förening:
90 talet.
Obligationer gav en avkastning i genomsnitt på 14 % per år under årtionet.

2000 talet
Räntefonder gav en bättre avkastning i genomsnitt än aktiefonder under årtiondet.

Ni kan ladda ner deras PDF.
Fondmarknaden utveckling 1979-2019.

Det finns en hel del intressant läsning.

Hade själv räntefonder på ppm under 2000-talet då Det gav en bra avkastning för minimal risk och ansträngning.

Jag väntar på att det kommer en liknande utveckling till Sverige som det är i USA där obligationer och räntor redan börjat stiga.

Vi har eftersläpning i Sverige.

Då slipper jag även valutarisk.

1 gillning

Just nu ja. Men om ett år kanske 1 års treasuries ger 1%. Utdelare sänker inte gärna sin utdelning. Det är ett längre åtagande än räntan just nu. Åtminstone om man fokuserar på tex dividend Aristocrats som höjt utdelningen i minst 25 år :slight_smile:

Sen kan jag absolut hålla med om att räntor är bra mycket mer intressant än det varit på länge.

Jag ser inte heller en antingen-eller situation. Räntor har sin funktion i portföljer i MR hinken. Utdelnings strategi har sin funktion i lekhinken :slight_smile:

Man kan gilla annat än enbart utdelningen kanske man gillar tanken att den utdelande aktien även är en real tillgång så som skogsmark etc också.