Sedan förändringen tidigare år då SAS Amex Premium 2-4-1 inte längre gäller för business skulle jag säga att det är rätt tveksamt om SAS-poäng ger bättre utväxling längre, åtminstone finansiellt.
För den som även drar in SAS-poäng i jobbet eller via egenbetalda resor och/eller har en spend på över 25.000:- i månaden (i praktiken 30.000+ p.g.a. Amex inte tas överallt) och är villig att betala 6.000:- i årsavgift för SAS Amex Elite för att få ut värdet av 2-4-1 businessbiljetter är det möjligen fortfarande det.
Jag gjorde två räkneexempel och jämförde poängpriset på bonusresor (inkl 2-4-1) och kontantpriset för samma resa (en till Los Angeles i Economy med SAS Amex Premium 2-4-1 och en till Alicante med SAS Amex Classic 2-4-1) och det finansiella värdet är nästan exakt samma som med 1,25% cashback på samma spend efter att man justerat för kortavgifter och flygskatter på bonusresan.
Själv har jag SAS Amex Premium och jagar en 2-4-1 innan årsskiftet för att kunna bränna innestående poäng på en långresa, sen kommer jag nog byta till cashbackkort då det funkar från första kronan och man inte behöver ha koll på nivåer på spend, tajma bonusresor etc. Flyger inte i jobbet längre så jag får inte in några poäng där.
Däremot kan nog sägas att det psykologiskt är roligare att sitta på en “gratis“ flight till Los Angeles än att få samma värde i cashback som bara försvinner in som en rabatt på fakturan bland alla dagliga utgifter