Utländska aktier - Enpetare?

Idag är det gratis courtage hos en nätmäklare för utländska aktier. Jag skulle slå till och köpa en liten slatt för några hundralappar i ett nordiskt bolag. Pga stress råkade jag köpa i isk istället för kf. Jag köpte även i min kf. Vågar jag sälja det felaktiga köpet i isk eller finns det risk att jag kan göra en ”Enpetare” i det läget? Är det bättre att låta det ligga kvar som innehav? Utdelningen blir ju högst blygsam så någon större källskatt kan det ju inte vara fråga om. Eller är det kanske smartare att föra över det till AF-konto istället och inte skatta för innehavet utan istället köra enbart skatt på utdelningar?

Varför inte vara låta slatten stå kvar?

Spelar ju ingen roll?

Flyttar du åker du på mer skatt.

1 gillning

Jag tror inte det är sådana situationer som FI siktar på annat än du gör det ofta och i aktier med låg volym

Kan även små volymer köp av aktier vara marknadsmissbruk (enpetare)?

I bolag som har en aktie med låg omsättning och få avslutade, dagliga affärer har priset på varje enskild aktie en större påverkan på prisbilden än i de fall aktien har en hög omsättning och många dagliga affärer. Genom att vid ett eller flera återkommande tillfällen handla med små volymer i aktien (enpetare) kan priset vilseleda andra aktörer och ge intrycket av en högre värdering av aktien. Resultatet blir att aktiekursen successivt stiger. Vanligtvis är syftet med dessa transaktioner att öka värdet på sin befintliga position i aktien.”

Det här var ett rätt stort bolag (typ large cap i Sverige)

1 gillning