Utöka bolånet, konsekvenser av nya personuppgifter?

Brukar de verkligen kolla och ändra uppgifterna om en i bankens kundregister när man utökar bolånet? Eller är det mest för att kunna ta ställning i stunden och godkänna lånet.

Är belånad till endast ca 20 % enligt gamla amorteringsreglerna och vill frigöra mer kapital medan jag kan, då jag framöver kommer tjäna mycket mindre oh dessutom via företagande. Har nu 850 000 i lån, men tänkte utöka med 150 000 för att runda av till en miljon.

Har nu fått lägenheten officiellt värderad av bankens mäklare till 4 100 000 kr och skulle göra ansökan. De vill dock ha alla uppgifter som vid nytt lån.

Problemet är att jag fortfarande står som tillsvidareanställd och med gammal hög lön. Vid tidigare omförhandlingar boräntan har de inte checkat av detta igen.

Vill inte ljuga nu då jag numera har enskild firma, tjänar lite pengar i den dock, men också får från starta eget-bidrag och två pensioner från min avlidna mamma.

Men det öppnar tyvärr upp för att de då vet om detta när jag senare ska förhandla om räntan på det större bolånet 2023 när bindningstiden går ut. Då har kan jag inte hävda att jag är en trygg kund längre.

Är det värt att frigöra detta lilla kapital, om det samtidigt gör att jag riskerar få en sämre ränta i framtiden? Med det utökade lånet blir det i alla fall endast runt 25 % belåning. Bör jag kanske passa på att låna mer.

Riskerar jag dessutom att de nya amorteringsreglerna även börjar gälla för den äldre delen av bolånet?

Just nu tjänar jag tillräckligt tillsamman med starta eget-bidrag och mammas pensioner för att inte behöva amortera på det utökade lånet, men vad händer när det ska sättas om och jag tjänar mycket mindre av eget val? Någon gång kommer jag sälja lägenheten, hyra och leva av kapitalet tillsammans med andra investeringar.

För eller emot, vad tänker ni, vilka erfarenheter har ni själva av att utöka bolån under dessa förutsättningar?

Min erfarenhet är att banken förväntar sig nya uppgifter och du kommer antagligen vara en ganska dålig kund riskmässigt.

Ett alternativ är att binda räntan först och därefter be om ett utökat lån. Du kan ju också kontakta banken och se om det är möjligt att förhandla räntan redan nu.

Räntan är redan bundet för det befintliga lånet. Tänkte på när det löper ut 2023.