Utsläppen är det upp till en individ eller en stat agera mest?

Alltså!
Argumentet att vi är en piss i nilen är meningslöst. För det är även varje kines. Och då är ändå kinesens halva piss i nilen att han tillverkar grejer åt oss.

Jag sätter inte min son i en bil som är igång inne i ett garage.
Jag sätter honom inte i en av 100 bilar inne i globen. Om jag kom på att han satt inne i en av hundra bilar inne i globen skulle jag inte säga att min bil är en piss i Nilen låt den fortsätta gå tills de andra stängt av sina. Jag skulle stoppa min och sen försöka få så många som möjligt att stoppa sina. För det är min sons luft vi förgiftar. Nu kör vi miljarder av bilar, maskiner, fabriker och kraftverk i jordens atmosfär.

Frågan är. Hjälper jag till att förgifta min son sluft, eller försöker jag sluta med det?

Om vi alla sitter i samma båt och har kommit på att det vi gör nu är att borra små hål i den är det ganska korkat att säga att jag minsann inte tänker sluta borra förns kineser och indier slutat. För de imiterar bara vad vi gör med några decenniers fördröjning. Och resultatet är att vi alla drunknar. Det enda vettiga är att försöka sluta borra och leta efter sätt att täta hålen och sen försöka visa så många som möjligt hur man gör. Även kineserna. Ge kineserna nåt bättre att imitera.

Frågan är: Håller jag på att sänka båten eller hjälper jag till att leta sätt att täta den?

Är jag bäst på det? Absolut inte. Men jag tycker att alla är ansvariga för att tänka på sin del och dra ner på det som funkar för en. Att vänta på att andra måste gå före och skylla på dem och ens egen litenhet är stenkorkat när vi alla är lika små och lever i samma atmosfär.

4 gillningar

Jag jobbar iofs inom miljö och klimat sedan nästan 20 år tillbaka :slight_smile:
Jag kan tycka att det är roligare när folk i allmänhet försöker lösa energifrågan med en enkel insats, mest för att energifrågan är galet komplex. När folk tycker till om miljö och klimat, brukar nedsättande kommentarer dyka upp för de som tycker att det ska prioriteras mer…

1 gillning

Problemet tror jag är att man inte är överens om vad “the greater good” är. “Greater” för vem? Oss i västvärlden? Alla människor på jorden som helhet? Framtida generationer? Om svaret är “Bättre för alla men ni i västvärlden och ni på väg upp (Indien och Kina) kommer att behöva ge upp mest” så kommer det nog tyvärr inte att hända något.

Sen finns det också helt motsatta uppfattningar om konsekvenserna av klimatförändringarna som försvårar debatten. Lyssnar man på Greta-generationen så är dom helt övertygande om att jorden kommer att vara obebolig om 50 år, då är det helt självklart att alla måste göra något nu, oavsett hur litet. Tror man istället att klimatförändringarna mest kommer att drabba de fattigare delarna av världen så känns det hela inte lika akut, speciellt om ens eget land står för en försvinnande liten del av utsläppen.

Personligen så tror jag att man som individ rent moraliskt ska göra det man kan, men samtidigt ska man inte vara naiv och tro att det är det som kommer att rädda klimatet.

1 gillning

Nu var sammanhanget här att suga upp CO2 så jag låtsades greater good var lägre halt CO2 i atmosfären.

Men du har helt rätt i att det inte ens finns samsyn i målbild.

1 gillning

Håller inte med om att kineserna kopierar oss. Kanske om vi tittar historiskt, men inte nu längre. De har kört om oss och har som ambition att bli den världsledande kulturen och ekonomin (och militärmakten)

När vi tar beslut i Sverige är de regel baserade på nästa val, medans Kina tar beslut baserat på ett par generationer framåt. De har ett extremt långsiktigt tänk i sitt agerande. Dock inte så mycket på miljöområdet.

Jag förstår helt logiken i ditt exempen, men i verkligheten är det så att vi öser båten med teskedar, och Kina fyller på med hinkar.

Visst, bra för samvetet, men vattennivån stiger i likväl i båten (och det är inte bara Kina som fyller på…)

Det har du helt rätt i. Men slutsatsen blir fortfarande att det är dumt att fortsätta borra och sänka skeppet. Dumt att fylla på luften med mer avgaser. För även vår lilla piss i Nilen är ett bidrag till förstörelsen.

Och att det enda vettiga är att försöka hitta sätt att täta hål. Dvs efterfråga miljövänligare energi och produkter. För det tvingar fram utvecklingen av bättre alternativ. Och de alternativen kan sen anammas av alla. Inklusive Kina, Indien, USA, mfl.

Min lilla piss i Nilen är fortfarande en röst på vilken utveckling jag stöder. Och det är enda sättet jag som liten aktör kan försöka påverka de stora.