Oj oj oj, den Bengen intervjun gav verkligen Food for Thought 

Stort tack för du delade den 

Typ en sådan intervju som jag hoppas @janbolmeson kan få till. Dessutom tror jag att Jan och Caroline skulle göra det bättre än Morningstar 
Mina take aways
-
Bengen vågar inte ens säga vad en Safe Withdrawal Rate kan vara i nuläget med historiskt hög börsvärdering, låga obligations räntor och med inflation som poppar upp. Inflationen verkar viktigast att ha koll på framöver
-
Farligt att planera för högre uttag i början av pensionen för att senare dra ner den! Hepp, det är precis så vår inkomstpension och många tjänstepensioner fungerar med förskottsränta. Om jag kommer ihåg rätt så är inkomstpensionen boostad med förskottsränta som ger runt 15% högre pension i början än i slutet. Är Svenska pensionssystemet fel på det?

-
Forskat på ombalansering. Konkluderat att optimal ombalansering är vart 4-5 år! Låta vinnarna köra i börs upp/nergång (aktier/obligationer). Men beror på när man börjar uttagen (börs uppe eller nere) och hur ska man veta det utan att gambla på marknadstajming
-
Bengen har själv 20% aktier nu, trots att i ursprungsarkeln var hans syn att allt under 50% var kontraproduktivt… ”so many assets are overvalued right now”

-
Primary task for retirees is to protect their nest egg. Därför ser han det nödvändigt med taktisk allokering (öka / sänka aktieandelen beroende på börsklimat). Lämnat buy and hold. Jag tänker likadant (och fått mycket kritik för det) men inte till närmelsevis så aggressivt låg aktieandel som herr Bengen

-
Han använder själv och rekommenderar att använda risk management tjänster. Utvärdera genom att analysera deras resultat genom björnmarknader.
Såklart bara en mans röst men det är till trots mannen bakom 4% regeln. Inte så hugget i sten 

Mycket att fundera på!