Uttag av 4%. Hur gör ni?

Hur gör ni rent praktiskt när ni tar ut era 4% av kapitalet.
Säljer ni allt på ett visst datum och har hela summan på lönekontot? När på året säljer ni?
Eller gör ni uttag om 1% 4ggr om året?
Säljer ni av i omgångar?

Tacksam för alla tips, trix och rekommendationer.

Från Lysa går det att ha månadsutbetalning.
Det går även att ha månadsutbetalning från sparkonton som SBAB och Landshypotek.
Fördelen med månadsuttag är att det påminner om lön som vanemänniskan är inställd på, dessutom kommer många kostnader månadsvis.
Årliga rebalanseringar för att återställa nivåer.

3 gillningar

Tack för ditt svar. Så du säljer 0,33% av din totala sparportfölj varje månad?
Det låter kanske som den stabilaste lösningen.
Jag gillar ändå tanken att ta en stor summa en gång om året och sedan kan man spendera lite olika summor varje månad.

1 gillning

4% regeln innebär inte att du säljer 4% varje år men det har du säkert koll på. Jag kommer att sälja varje månad.

Kanske inte riktigt det du pratar om, men ifall du här med 4% refererar till uttagsstrategi baserat på klassiska Trinitystudie etc, så handlar inte 4% om att ta ut 4% av kapitalet varje år.

År 0 tar du ut 4%, men sedan efterföljande tid är det simulerat vad som händer om man inflationsjusterar uttaget från år 0. Om du tar ut 4% av kapitalet varje år kommer du få ut för lite de år börsen gått dåligt, och alldeles för mycket de år börsen är uppåtgående. Om du sedan gör detta uttag en, två eller 12 ggr om året gör ingen märkbar skillnad. Och i praktiken tror jag ingen är benhårt låst vid en viss summa och tidpunkt.

6 gillningar

Tack för ditt svar.
Jag trodde det var just det?
Hur mycket av dina tillgångar säljer du?

Föreslår att du läser ursprungliga artikeln av Herr Bengen som myntade 4% regeln.

Saker att tänka på

1. Det är inte hugget is sten att det ska vara 4% utan beror på aktieandel, mål, och risktolerans.
  2. Uttaget från portföljen är tex 4% av portfölj värdet första året men efterföljande år ska man räkna upp beloppet med inflationen, inte uttag av 4% av portföljen
  3. Baseras på aktieandel på 50-75%

Artikeln är verkligen bra och går även igenom olika scenarier vad som händer med portföljen i framtiden.

Själv skrev jag ut den och läste ordentligt med funderings pauser. Läst den två gånger till efter det eftersom dät är så mycket mer än att ta ut 4% av portföljen.

Hopps du tycker den är bra! :slight_smile:

9 gillningar

Tack för ditt svar. Jag behöver tydligen mer info :smiley:

1 gillning

Vi kommer snarare att ta ut en fast summa per månad som täcker det planerade genomsnittliga kassaflödet vi har planerat för.

4 gillningar

Det är nog många som behöver det :slight_smile:
Verkar vara en välspridd missuppfattning i många media kring denna.

Jag har föreslagit @janbolmeson att ta upp denna och kanske andra uttagsstrategier i ett avsnitt. Vi får se om han nappar :grinning::+1:

9 gillningar

Har du sett det här avsnittet?

3 gillningar

Nej. Bra, det ska jag kolla.

Jag kör i kombination med portföljbelåning. Jag tar ur krediten vid det tillfälle pengarna behövs (när räkningarna kommer), och säljer av lite stötvis då och då för att justera belåningsnivån, ofta i kombination med en ombalansering. (Jag jobbar fortfarande lite, så en del månader täcker lön utgifterna, andra inte.)

Man kan hålla det under nivån för 0% ränta på Avanza (50kkr) utan att behöva mecka med att sälja av varje månad.

Ett annat alternativ är att flytta in några års förbrukning i en kf och låta försäkringsbolaget sköta avsälj och utbetalning.

3 gillningar

Inte jag heller (tack) inte vad jag kommer ihåg uppenbarligen, men kanske en uppdatering är på plats för den är från 2018.

Tänke också om han kunde få en intervju med Bengen (lever än) för att se vad han säger om sin egen regel i dagens börsklimat

Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Det beror för mycket på hur läget är, på flera olika sätt, när min planerade “pensionsdag” när jag är 58 närmar sig. (Jag är 50 nu.)

Spontant tänker jag att jag ska ha ett par årslöners planerade kostnader på ett konto och månadsvis göra en överföring till ett “lönekonto” för kommande månads utgifter.

2 gillningar

Om du har sparandet i en KF, t.ex. hos Avanza, då går det att göra månatliga automatiska uttag.

/H

1 gillning

Hej Henrik, du skriver att det går att göra automatiska månatliga uttag med KF hos t.ex. Avanza. Jag frågade om detta hos Nordnet och då var svaret att jag måste hur som helst gå in och sälja först och då tyckte jag inte att det var någon poäng eftersom jag då lika väl kan gå in och göra ett uttag själv på mitt ISK.

Min tanke var också att om jag blir “virrig” på ålders höst kunde det ha varit bra med automatisk utbetalning och automatisk betalning av viktiga kostnader.

Så jag undrar - vet du om mitt upplägg skulle funka på Avanza?

/ Åsa inte “virrig” än :upside_down_face:

1 gillning

En risk med automatiska betalningar av räkningar på ålderns höst är ju att ingen hittar min döda kropp. :smiley:

Nyttig läsning för mig. Tack för tipset.

Bra avsnitt :+1: